”Det finns gott om stora företag som borde lära sig att lyssna”

”Det finns gott om stora företag som borde lära sig att lyssna”
08 november 2016

LRF Konsult har i Universums mätning Sveriges bästa arbetsgivare 2016 hamnat på plats nummer 10. Linda Ternstedt, Marknads- och Kommunikationschef på LRF Konsult är övertygad om att denna framgång präglas av deras enorma förändringsresa som förändrar såväl kunderbjudandet som deras arbetssätt från grunden.

Från att ha arbetat på ett traditionellt sätt med att leverera bokslut och årsredovisningar i pappersform med fokus på historisk information bestämde sig LRF Konsult för att göra en kraftfull satsning på utvecklingen av digitala lösningar och kvalificerade rådgivningstjänster. Förändringsresan som påbörjades redan för tre år sedan har fokus på att bygga framtidens kontor just utifrån visionen – att få Sveriges småföretagare att växa. Tre mål står i fokus inför 2020 – att öka antalet kunder, att utveckla den rådgivande rollen, och att erbjuda marknadens främsta digitala hjälpmedel till landets småföretagare. I denna förändringsresa ges inte bara LRF Konsults kunder möjlighet till att växa utan även deras anställda.

Utvecklingsmöjligheterna är stora för LRF Konsults medarbetare som alla får en gedigen introduktion och regelbundna utbildningar för att säkerställa att alla medarbetare har den kunskap som krävs för sin yrkesroll. Varje ny medarbetare får också chansen att direkt visa framfötterna då de får kundansvar redan från sin första dag.

– När våra anställda redan under dag ett får hjälpa våra kunder genom god rådgivning känner de att de direkt får göra skillnad. De gör ju inte bara en stor skillnad för företaget i sig utan även för kundens liv i stort, eftersom företaget ofta är en stor del av kundens liv. Denna närhet till våra kunder är vår usp säger Linda.

Möjligheten att göra skillnad syns även internt på företaget. – Det är endast din egen drivkraft som sätter dina begränsningar – är ett motto som är hårt myntat på LRF Konsult.

– Mottot främjar egna initiativ och engagemang och leder till att de anställda gärna kommer med nya och kreativa idéer i sitt arbete, menar Linda.

Kombinationen av att ha ett kreativt och öppet arbetsklimat samtidigt som det finns en tydlig ledning och tydliga strategier framåt känns viktigt. Linda lyfter särskilt fram att de har individuella målkontrakt och tydliga avstämningar med chef för att säkerställa att LRF Konsults anställda ska kunna nå sina mål. Detta, menar hon, skapa en tydlig riktning för samtliga medarbetare. Linda menar att vägen framåt till stor del just har utvecklats med hjälp av synpunkter från kunder och medarbetare.

– Vi är mycket noga med att ta in idéer, råd och feedback från våra kunder och våra egna konsulter och på så sätt känner de sig delaktiga i den förändring som sker. Vi är inte klara än, men än så länge har det varit ett riktigt framgångskoncept, säger hon.

För att hitta vägen framåt har de även letat goda idéer från 13 noggrant utvalda studenter. Johanna Löfgren deltar i LRF Konsults internship-program, där de får lära känna företaget och skissa på strategier som kan komma att förändra LRF Konsults framtid.

– Vårt centrala projekt kretsar kring att analysera LRF Konsults marknad, se vilka utvecklingsmöjligheter som finns och ta fram strategier för hur de kan nå sina 2020-mål. I december ska vi pitcha våra idéer för ledningsgruppen och berätta vilka förändringar vi vill se. Det är rätt coolt att ha den här möjligheten – som student är det inget man gör varje dag, säger Johanna.

Med fyra år på LRF Konsult i ryggen menar Linda Ternstedt att den här öppenheten för nya idéer är något som definierar företaget.

– Vi vill fånga upp driftiga människor med lysande idéer och ta dem till toppen av företaget, inte för att det låter bra utan för att vi på riktigt är intresserade av vad de har att säga. Jag är övertygad om att fler stora företag skulle vinna mycket på att bli bättre på att skapa kanaler för att lyssna och fånga upp innovativa idéer, säger Linda.

Innan hon började som Internship deltagare visste Johanna Löfgren inte mycket om LRF Konsult. Nu när terminen närmar sig sitt slut vill hon inte lämna företaget.

– Tiden jag har spenderat här har varit så spännande att jag har bestämt mig för att skriva min masteruppsats på LRF Konsult. Jag vill fortsätta att utvecklas och det är enkelt att göra på en arbetsplats som visar att man har något att komma med. Den känslan gör mycket, säger Johanna.

Nanna Brickman
Publicerad 08 november 2016

Artiklar

Se alla artiklar
Spara artikel
”Som civilingenjör får jag energi av den kreativa miljön”
Spara artikel
”Vi är en förändrings-benägen 100-åring”
2017-11-09

”Vi är en förändrings-benägen 100-åring”

Spara artikel
“Vi knyter ihop våra kompetenser”
2017-12-04

“Vi knyter ihop våra kompetenser”

Spara artikel
”Våra värderingar genomsyrar allt vi gör och hur vi gör det”
2017-11-09

”Våra värderingar genomsyrar allt vi gör och hur vi gör det”

Spara artikel
”Jag bidrar till att världen får bättre skördar”
2017-11-15

”Jag bidrar till att världen får bättre skördar”

Spara artikel
”Att vara ute och möta våra kunder gör att man utvecklas snabbt”
2017-11-09

”Att vara ute och möta våra kunder gör att man utvecklas snabbt”

Spara artikel
”På en innovativ arbetsplats blir det aldrig tråkigt”
2017-11-09

”På en innovativ arbetsplats blir det aldrig tråkigt”