Tänk i utkanten av lådan
”Thinking outside the box” känns kreativt, men många missar att det är längs lådans ytterkanter som det skapas saker som faktiskt går att använda. Undvik gärna ett färglöst CV som försvinner i mängden, men om du i stället översätter det till binär kod och trycker det spegelvänt på en slips blir du bara en kuf utan verklighetsförankring. Då thinkar du alldeles för långt outside the box.
Fokusera på leveransen
Arbetsgivare med ett stort kandidatflöde vill kunna jämföra ditt CV med andra. I en sådan rekrytering tjänar du på att skriva ett strikt och vanligt CV för att sedan bränna ditt kreativa krut på själva överlämnandet. Bli ihågkommen som den trevliga kandidaten som lämnade sin ansökan personligen och grattade receptionisten på namnsdagen.
Spontana ansökningar ger mer utrymme
Om du söker en utannonserad tjänst ska du hålla dig till riktlinjerna. Söker du däremot spontant hos ett företag där du verkligen vill jobba kan du kosta på dig mer kreativitet.
Anpassa efter målgruppen
– Kreativitet är bra men det måste passa i sammanhanget, säger Ingela Skullman, vd på CV-byrån TeamFactory i Enköping. Om du söker jobb som konditor kan en tårta vara ett sätt att särskilja sig från mängden och visa att du är rätt person för jobbet. Söker du däremot jobb som jurist så tror jag att både tårta och ansökningshandlingar åker rakt ner i papperskorgen.
Copy – paste
Genom att titta på ett företags hemsida får man en bild av hur de vill profilera sig och om det verkar finnas utrymme för kreativitet.
– Jag brukar ge mina deltagare rådet att ”härma” dem så mycket som möjligt, säger Paulina J. Gustafsson, coach på Antenn Consulting AB. Är det en strikt jobbannons, skriv ett strikt brev, hitta synonymer till de ord som står i annonsen och härma gärna färgmässigt och typsnittsmässigt.
LÄS MER: