Meny

Toyota skapar hållbarhet i alla led

Toyota skapar hållbarhet i alla led
05 december 2016

Toyota vågar satsa lokalt, tror på hållbarhet och är inte rädda för att återinvestera i företaget.
– Vi vill skapa en bra miljö så att våra anställda känner att de vill stanna kvar hos oss länge, säger Margaretha Langueville, HR-direktör.

Toyota Material Handling i Mjölby är en av ortens viktigaste arbetsgivare, men även en av de största produktionsenheterna i Europa för tillverkning av materialhanteringsutrustning. Till skillnad från flera stora utländska företag, som har flyttat sin produktion till andra länder för att spara pengar, väljer de japanska ägarna att satsa på produktionen i Mjölby.

– De vill fortsätta att bygga upp och återinvestera i företaget. Det känns tryggt att de vill vara en del av orten och samhället. Toyota är ett gediget företag under ständig utveckling  med stora möjligheter, säger Margaretha Langueville.

Toyota arbetar för att skapa hållbarhet i alla led. De visar respekt för miljön genom nya innovationer och långsiktiga lösningar.

– Vårt mål är att alltid ta miljöarbetet ett steg längre. Vi för en ständig diskussion om framtiden och hur vi till exempel kan utveckla vår materialhantering eller effektivisera leverans och transport.

Ett gemensamt fokus

Margaretha har bara arbetat som HR-direktör i ett år, men är redan nominerad till Årets personaldirektör inom employer branding på Talent Excellence Awards 2017.

– Det känns jätteroligt, men det är så klart inte bara min förtjänst. Vi arbetar tillsammans och alla är en lika stor del av vår framgång. Vi har ett gemensamt fokus på HR och kommunikation. Vårt arbete handlar hela tiden om att hantera nya utmaningar och att utvecklas, vilket är väldigt spännande.

Nytt traineeprogram

Hon tror att nomineringen beror på att de arbetar aktivt med employer branding. De håller just nu på att bygga upp ett nytt traineeprogram för ingenjörer som startar 2017.

– Vi arbetar tillsammans med universiteten i närområdet för att nå studenter och erbjuder dem en möjlighet att göra såväl sina exjobb som praktik här. Vi kallar oss för samhällsutvecklare, och vi vill skapa en bra miljö så att våra anställda känner att de vill utvecklas tillsammans med företaget.

En familjär känsla

Toyota finns över hela världen, men har lyckats behålla en familjär känsla som genomsyrar hela företaget. 1893 öppnade Sakichi Toyoda Japans första fabrik för automatiska, ångdrivna och seriekopplade vävstolar för att underlätta arbetet för sin mor och de andra väverskorna. Han kallades för uppfinningarnas kung och sådde fröet till det som senare skulle bli Toyota Motor Company.

– Vi är ett värdestyrt företag och en mix av det gamla och det nya. Toyoda arbetade för ständig utveckling och för att generera inkomster till samhället. Vi gör vad vi kan för att våra anställdas vardag ska bli enklare. Vi har bland annat ett samarbete med lokaltrafiken för att de ska kunna ta sig till och från jobbet på ett smidigt sätt.

Anna Holmberg
Publicerad 05 december 2016

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Årets projektledare brinner för hållbar kemi
Spara artikel
Omtanke om varandra och världen i stort på Essity
2017-12-04

Omtanke om varandra och världen i stort på Essity

Spara artikel
Employer branding är en del av Gränges förändringsresa
2017-12-04

Employer branding är en del av Gränges förändringsresa

Spara artikel
Framgång och förnyelse – Loomis förändringsresa
2017-12-08

Framgång och förnyelse – Loomis förändringsresa

Spara artikel
Hållbarhetens alla aspekter i fokus på LKAB
2017-12-04

Hållbarhetens alla aspekter i fokus på LKAB

Spara artikel
Med en passion för att alla vill göra ett bra jobb
2017-12-04

Med en passion för att alla vill göra ett bra jobb

Spara artikel
Teamarbete och stolthet bygger Volvo Group’s varumärke
2017-12-04

Teamarbete och stolthet bygger Volvo Group’s varumärke