Meny

Svenskt Näringsliv gör skillnad för företagen

Svenskt Näringsliv gör skillnad för företagen
19 september 2016

Att vinna med både hjärta och hjärna, med trovärdighet och bra kvalité, så lyder framgångssagan bakom Svenskt Näringsliv. Det menar vd:n Carola Lemne, som blivit nominerad till utmärkelsen Årets Vd inom Employer Branding.

Med över 60 000 små, medelstora och stora företag är Svenskt Näringsliv en samlad organisation för hela det svenska näringslivet. Uppgiften är att arbeta fram konkreta förslag för att skapa bättre villkor för företagsamhet i Sverige.

– Vi arbetar med sådant som berör alla, oavsett bransch. Vi håller samman kollektivavtalsförhandlingar, påverkar i samhällspolitiska frågor och arbetar med långsiktig opinionsbildning. Svenskt Näringsliv arbetar för att få fler att förstå företagens roll. Ett bättre företagsklimat ger fler företag, fler växande företag, fler jobb och mer välstånd, säger Carola Lemne, Vd.

Hjärta och hjärna

För Carola handlar framgångsfaktorn bakom Svenskt Näringsliv om att påverka samhället åt rätt håll, och både hjärta och hjärna skall med.

– De som söker sig hit tycker att Svenskt Näringsliv står för kompetens och trovärdighet. Våra medarbetare tycker att det vi gör är intressant, utmanande och viktigt. I debatten bidrar de med fakta, trovärdighet och hög kompetens. Samtidigt som de har förmågan att engagera, vara pedagogiska och åskådliggöra teoretiska diskussioner med verklighetsexempel. Vi måste både kunna ta fram analys och få beslutsfattare att reagera. Och det lyckas vi med, säger hon.

Ge plats åt alla

Basen för ett framgångsrikt Employer Branding-arbete handlar om att arbeta med viktiga frågor som rör alla, som skapar engagerade medarbetare, menar Carola.

– För oss är det viktigt att släppa fram våra medarbetare i det offentliga rummet. Det ska inte bara vara jag eller chefer som får ta plats i debatterna. Det är personerna som arbetat fram rapporten som ska presentera den inför svenska folket och politikerna. Vi har otroligt kunniga och eftertraktade medarbetare som brinner för sitt jobb, som ständigt får förfrågningar om att delta i andra företags och organisationers seminarier. Hos oss skall alla få synas, sitta med och ta plats. Det är viktigt.

Möjligheten att påverka

Det finns ingen annan näringslivsorganisation som företräder så många företag som Svenskt Näringsliv, berättar Carola. Svenskt Näringsliv spänner över hela bredden gällande samhällsfrågor och det svenska näringslivet. Nu, och framöver, kommer det dock läggas extra tyngd vid frågor som rör integration på arbetsmarknaden.

– Vi är en del av alla aktuella samhällsproblemen. Vi har inte alla svar, men vi är med och påverkar. Och det är det som gör det så viktigt att gå till jobbet varje morgon. Jag har haft privilegiet att arbeta på fler ställen där medarbetare tycker att arbetet de gör är viktigt, men jag har aldrig upplevt något i närheten av det här, säger Carola, och fortsätter:

– Jag är otroligt stolt över den kompetens och det engagemang som finns hos medarbetarna här – det är slående och häftigt. Att vi dessutom steg för steg påverkar opinionen i frågor som är viktiga för oss, och ser att vi gör skillnad, är en obeskrivlig känsla.

Lycke Ramel
Publicerad 19 september 2016

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
”Våra samtal föder mängder av nya tankar och idéer”
Spara artikel
Långsiktiga lösningar i fokus på FMV
2017-10-02

Långsiktiga lösningar i fokus på FMV

Spara artikel
Äkthet och engagemang är kärnan hos LRF Konsult
2017-10-02

Äkthet och engagemang är kärnan hos LRF Konsult

Spara artikel
Långsiktighet tar Arbetsförmedlingen mot nya mål
2017-10-02

Långsiktighet tar Arbetsförmedlingen mot nya mål

Spara artikel
RISE – en ny arena för svensk forskning
2017-10-02

RISE – en ny arena för svensk forskning

Spara artikel
Employer branding ger interna effekter hos ONE Nordic
2017-10-02

Employer branding ger interna effekter hos ONE Nordic

Spara artikel
Stockholms stad fokuserar på den interna stoltheten
2017-10-02

Stockholms stad fokuserar på den interna stoltheten