Meny

SEB skapar nya digitala mötesplatser

SEB skapar nya digitala mötesplatser
05 december 2016

Digital karriärmässa, VR-app och nytt kontorskoncept. När SEB rustar för framtiden står digitaliseringen i fokus och behovet av nya kompetenser och erfarenheter är stort.

Efter att ha fått en rad nomineringar och priser under årens lopp har Anna Collin, globalt ansvarig för SEB:s varumärke som arbetsgivare, nu nominerats till Årets hederspris inom employer branding. Anna Collin och hennes team har under många år arbetat framgångs-rikt med employer branding. SEB är en populär arbetsgivare men det betyder inte att det saknas utmaningar. När SEB satsar framåt är digitaliseringen i fokus och med det ökar behovet av att rekrytera medarbetare med kompetens inom bland annat User Experience, dataanalys och molntjänster.

– När det gäller IT-specialister saknar många av dem kännedom om vad man kan arbeta med på en bank, vi måste helt enkelt bli ännu bättre på att beskriva och synliggöra vad vi arbetar med, och vilka roller och affärsområden som finns. Den här målgruppen bryr sig mindre om varumärket och mer om företagskulturen, därför satsar vi mycket på att bjuda in och bygga personliga relationer med studenter och young professionals, till exempel genom olika workshops och case-övningar där de får möjlighet att bidra med sin kompetens samtidigt som de får en känsla för hur SEB är som arbetsgivare, säger Anna Collin.

Digital resa mot framtiden

Efter att SEB lanserat först internetbanken och sedan mobilbanken tar de nu nästa steg på sin digitala resa – i form av ett nytt kontorskoncept. Det är ett upplevelsecenter utformat för framtidens kundmöten. Här ska kunderna kunna lösa sina vardagsärenden, gärna via bankens digitala verktyg, få möjlighet att delta på seminarier eller nätverksträffar, och även delta i utvecklingen av nya tjänster och innovationer.

– Det är viktigt att våga testa nytt och inte fastna i gamla hjulspår. Banksektorn har historiskt sett varit tämligen konservativ, men SEB vill ta nästa kliv i utvecklingen.

Ytterligare exempel är den virtuella karriärmässa som SEB nyligen deltog i där den digitala montern bland annat innehöll en live-chatt, information och filmer.

– Det var jättespännande! Vi hade engagerat ett flertal medarbetare som skulle svara på studenternas frågor i chatten, och till vår glädje var det ett mycket stort intresse med många frågor kring vägarna in till SEB.

Innovationsdriv och experimentlust

Att banksektorn omgärdas av strikta lagar och regler hindrar inte SEB från att släppa fram med-arbetarnas innovationsdriv och experimentlust. Ett par gånger per år arrangeras Innovationsdagar där medarbetare kan pitcha sina idéer för en jury. Om idén får grönt ljus kan den utvecklas vidare inom SEB Innovation Lab.

– Vi har till exempel lanserat en ”virtual reality”- app som ger människor möjlighet att gå på bostadsvisning hemma i soffan, det enda de behöver är ett par VR-glasögon. I appen kan de få rådgivning direkt i samband med visningen. Så kan det se ut när banken tar steget in i framtiden.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 05 december 2016

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
”Vi står inför många nya och roliga möjligheter”
Spara artikel
Arbetsgivarverket ger statliga jobb en attraktiv profil
2017-12-06

Arbetsgivarverket ger statliga jobb en attraktiv profil

Spara artikel
Employer branding är en del av Gränges förändringsresa
2017-12-04

Employer branding är en del av Gränges förändringsresa

Spara artikel
På Essity finns drivkraften att vilja göra skillnad
2017-12-04

På Essity finns drivkraften att vilja göra skillnad

Spara artikel
Xylem vill planera långsiktigt för medarbetarna
2017-12-07

Xylem vill planera långsiktigt för medarbetarna

Spara artikel
På Essity är varje karriär unik
2017-12-04

På Essity är varje karriär unik

Spara artikel
Sofia Laurin till vänster och Marit Gisslar till höger.
2017-12-04

På EVRY har employer brandingarbetet sin givna plats