Meny

Samarbete och uthållighet bygger kulturen på Midroc

Samarbete och uthållighet bygger kulturen på Midroc
02 oktober 2017

Med målet att skapa en hållbar företagskultur har Midroc under många år jobbat med att integrera kulturbyggandet i alla delar av organisationen. Utmärkelsen Årets employer branding-företag är ett kvitto på att det långsiktiga arbetet har lönat sig.

Hur skapar man en familjär stämning i en koncern med 3 600 medarbetare världen över? På Midroc, som är ledande inom samhälls- och industriutveckling, har nyckeln varit att kulturen är något som hela organisationen jobbar med tillsammans – från medarbetare till koncernledning.

– Hos oss är alla medskapare av kulturen, vilket jag tror är en stor anledning till vårt framgångsrika employer branding-arbete. Kulturbyggandet på Midroc är något som har fått växa fram över tid. Det handlar om att ta tillvara det som är äkta, säger Moa Wennström, HR Manager.

Att integrera kulturen

Eftersom Employer Branding främst handlar om långsiktighet för Midroc tror inte Moa och hennes kollega Lina Mikaelsson, Communication Manager, på att i första hand fokusera på dedikerade projekt inom området. Som de allra flesta företag är de exempelvis ute på högskolor och universitet samt är aktiva i sociala medier, men båda återkommer till att den största effekten nås genom att integrera arbetet på ett naturligt sätt i organisationen.

– Varumärket, precis som kulturen, är något vi alla är med och utvecklar genom vad vi gör, vad vi säger och hur vi säger det. Det är klart att vi jobbar med kampanjer, men vi ser att det integrerade arbetet får bäst effekt, berättar Lina och fortsätter:

– Ett exempel på hur vi löpande förankrar och utvecklar kulturen är att alla på Midroc går en medarbetarskapsdag under sin första tid hos oss. Där introduceras vårt sätt att arbeta och vårt gemensamma språk, men också de verktyg och modeller vi använder för att utveckla själv- och gruppkännedom.

Inga färdiga vägar att gå

På Midroc har medarbetarna inte alltid färdiga karriärvägar men utvecklingsmöjligheterna är ändå stora.

– Vi utgår alltid från individen och de mål som varje medarbetare har satt upp i samråd med sin chef. Sedan har vi även Midroc Business School där vi bedriver internutbildning samt kultur- och verksamhetsutveckling. Vi tror mycket på att fokus inte enbart ska ligga på att utvecklas inom sin profession, utan också som person och kollega, förklarar Moa.

Positiv feedback utifrån

När vi kommer in på vad som får dem att stanna på Midroc återkommer både Lina och Moa till den familjära kulturen. De har jobbat inom koncernen i fem respektive sju år, och ingen av dem känner något behov av att söka sig någon annanstans.

– Det är såklart svårt att själv säga vad som är unikt, men jag ser feedbacken vi får från andra som ett bevis på att vårt kulturbyggande ger resultat. Jag får ofta höra från leverantörer att vi är härliga att jobba med och att vi har ett unikt sätt att se på organisation, grupp och medarbetare, säger Moa. Lina fortsätter:

– Ja, det finns en speciell stämning på Midroc som jag inte stött på någon annanstans.

Sara Schedin
Publicerad 02 oktober 2017

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Scania tänker nytt tack vare analys av big data
Spara artikel
Året student 2018: Här är vinnarna
2018-04-04

Året student 2018: Här är vinnarna