Meny

På Essity finns drivkraften att vilja göra skillnad

På Essity finns drivkraften att vilja göra skillnad
04 december 2017

Nytt namn och ny identitet. Det ledande globala hygien- och hälsobolaget bygger nu intern stolthet och engagemang kring det nya och satsar samtidigt på en kännedomskampanj riktad mot unga talanger.

I början av sommaren delades SCA upp i två bolag. Det som tidigare var SCAs hygienverksamhet, med kända varumärken som TENA, Libresse och Libero, har blivit ett eget bolag under namnet Essity som efter nyförvärvet av det medicintekniska bolaget BSN medical fick en tydligare inrikting mot hygien och hälsa.

– Utmaningen nu blir att forma en ny identitet och tillsammans fylla vårt varumärke med mening. En del i detta har varit att reflektera över vad vi vill ta med oss från SCA in i Essity och vad vi vill göra annorlunda framåt, säger Malin Sandström, HR Manager HQ & Employer Branding.

På Essity har detta utvecklingsarbete utmynnat i fyra så kallade beliefs – fokus, mod, omtanke och samarbete.

– Fokus ligger inte bara på att leverera resultat i världsklass, vi ska också ha modet att visa vägen, samarbeta över teamgränserna och bry oss om kunder, konsumenter, miljön och varandra.

Högre syfte

Att ha en tydlig identitet är en förutsättning för att Essity ska komma i mål på den employer brandingresa som nu inletts.

– Vi måste vara tydliga med vilka vi är, vad vi står för och vilken typ av medarbetare vi söker. Just nu arbetar vi med att öka kännedomen om Essity och har inlett en turné med start på Handelshögskolorna. Studenterna bjuds på lunch samtidigt som vi berättar om vår resa från SCA till Essity och hur vi arbetar med det så kallade Hygiene Matters-initiativet som syftar till att initiera en global dialog kring hygien, hälsa och välbefinnande för att höja hygienstandarden i världen.

Varje medarbetare på Essity är delaktig i att bidra till ett bättre samhälle, vilket det nya arbetsgivarerbjudandet ”Improving lives, every day” tydligt kopplar an till.

– Våra mensskydd, inkontinensskydd och barnblöjor bidrar till en ökad livskvalitet för människor i alla åldrar. Vi arbetar också med att bryta tabun som finns kring mens och inkontinens, till exempel utbildar vi flickor i frågor som rör hygien och pubertet.

Visar upp insidan

Mycket tyder på att det kan bli brist på ingenjörer och andra akademiker i framtiden och med anledning av detta så deltar Essity bland annat i Jobbsprånget, som erbjuder praktikplatser åt nyanlända akademiker.

– Vi vill bidra till ett bättre samhälle och ge de som kommit till Sverige en möjlighet att etablera sig och bygga sitt cv.

En annan ambition är att få fler unga att välja en teknisk utbildning – därför erbjuder de gymnasielever praktik via Tekniksprånget.

– På det här sättet tror jag att vi kan locka fler, framför allt tjejer, till ingenjörsyrket.

Den som är nyfiken på hur det är att jobba på Essity kan följa med bakom kulisserna via bloggen Life at Essity.

– Våra bloggare är medarbetare som arbetar i en rad olika roller och befinner sig i olika faser av sin karriär. De bloggar om sin egen professionella utveckling, erfarenheter och utmaningar för att ge läsaren en bra insyn i olika yrkesroller och en känsla för hur det är att jobba hos oss.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 04 december 2017

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
”Alfa Laval satsar verkligen på sina medarbetare”
Spara artikel
Ledarskapsutveckling i fokus för Bolidens nya HR-direktör
2017-12-08

Ledarskapsutveckling i fokus för Bolidens nya HR-direktör

Spara artikel
”Vi gör något bra för Sverige vilket lockar talanger till oss”
2017-12-19

”Vi gör något bra för Sverige vilket lockar talanger till oss”

Spara artikel
Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet
2017-12-04

Sodexo inspirerar med hållbarhet och livskvalitet

Spara artikel
Ett transparent Accenture med samarbete som nyckel
2017-12-04

Ett transparent Accenture med samarbete som nyckel

Spara artikel
Innovationslusten är stor på Vattenfall
2017-12-15

Innovationslusten är stor på Vattenfall

Spara artikel
Karin Edenholm Forsell & Johanna Henriksson.
2018-01-22

“Vi vill skapa stolthet internt”