Meny

Ovanligt nöjda medarbetare på BMW Financial Services

Ovanligt nöjda medarbetare på BMW Financial Services
05 oktober 2016

På BMW Financial Services svenska huvudkontor i Sollentuna jobbar drygt 110 personer som alla förenas i en passion för bilar och ett intresse för att erbjuda innovativa och gedigna finanslösningar.

Kim Björklund är HR Manager Northern Europe sedan tre år tillbaka. Precis som många andra kollegor trodde hon att BMW skulle kännas som en global tysk storkoncern när hon började. Istället är det framförallt en känsla av att vara på ett nordiskt tillväxtbolag med stor frihet och möjlighet att själv utforma sitt jobb som dominerar arbetsplatsen.

Högt i tak

I och med den relativt låga genomsnittsåldern på företaget har det varit viktigt för Kim och hennes kollegor på HR-avdelningen att särskilt jobba med att uppmuntra till en kultur där arbete och fritid kan kombineras. Att det är högt i tak och att det finns ett stort förtroende för medarbetarna bidrar till att man snabbt kommer in i arbetet som nyanställd.

– Vi är en väldigt ambitiös och snabbfotad organisation. För oss har det varit viktigt att tydligt signalera att man ska ha kunna barn och även göra karriär. Våra anställda är våra främsta ambassadörer och det tycker jag är extra tydligt i den här organisationen, säger Kim.

Huvudkontor i München

BMW Financial Services jobbar tätt med BMW:s interna koncerngemensamma bank som finns i Tyskland. Att pröva på jobb på huvudkontoret i München är något som många medarbetare gör under ett år eller två. Det bidrar till att skapa ett gott nätverk och ytterligare möjligheter till bland annat utlandsjobb om man har intresse av det. Utveckling uppmuntras och vid alla rekryteringar utvärderas framtida potential då långsiktighet väger tungt.

– Vi anställer framförallt personer med någon form av ekonomiutbildning och eftersom vi är ett litet företag satsar vi inte på specialister utan vill att personalen roterar och utvecklas på olika avdelningar. Internrekryteringarna är många och personalomsättningen mycket låg. Faktum är att jag har jobbat tjugo år inom HR och jag har faktiskt aldrig sett ett företag med så positiva resultat avseende medarbetarnöjdhet som i våra årliga medarbetarundersökningar, säger Kim.

En känsla av stolthet på företaget

Även om de som jobbar inom BMW Financial Services inte är direkt involverade i just bilarna är kunskapen och intresset för bilar stort. Att jobba på BMW innebär att man också är en ambassadör för varumärket och nästan alla anställda har givetvis en BMW eller MINI som tjänstebil.

– Vi anställda får möjlighet att prova på de nya bilarna och det är förstås en väldigt attraktiv förmån. Det finns en stolthet inom företaget att jobba med ett premium varumärke och det bidrar till den positiva känslan på företaget, säger Kim.

Moa Långbergs
Publicerad 05 oktober 2016

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Världsledande teknik och ständigt lärande hos Saab
Spara artikel
FMV – en viktig bit i det svenska försvarets pussel
2016-11-29

FMV – en viktig bit i det svenska försvarets pussel

Spara artikel
Göran Ågren, SCA
2016-10-05

SCA inspirerar och premierar nytänkande

Spara artikel
EVRY kopplar employer branding till lönsamhet
2016-09-19

EVRY kopplar employer branding till lönsamhet

Spara artikel
Mats Wistrandh, Västerås Stad
2016-10-05

Västerås sätter hela Mälardalen på kartan

Spara artikel
Svenskt Näringsliv gör skillnad för företagen
2016-09-19

Svenskt Näringsliv gör skillnad för företagen

Spara artikel
Möt dirigenten för SCAs globala talangjakt
2016-09-19

Möt dirigenten för SCAs globala talangjakt