Meny

Ovanligt nöjda medarbetare på BMW Financial Services

Ovanligt nöjda medarbetare på BMW Financial Services
05 oktober 2016

På BMW Financial Services svenska huvudkontor i Sollentuna jobbar drygt 110 personer som alla förenas i en passion för bilar och ett intresse för att erbjuda innovativa och gedigna finanslösningar.

Kim Björklund är HR Manager Northern Europe sedan tre år tillbaka. Precis som många andra kollegor trodde hon att BMW skulle kännas som en global tysk storkoncern när hon började. Istället är det framförallt en känsla av att vara på ett nordiskt tillväxtbolag med stor frihet och möjlighet att själv utforma sitt jobb som dominerar arbetsplatsen.

Högt i tak

I och med den relativt låga genomsnittsåldern på företaget har det varit viktigt för Kim och hennes kollegor på HR-avdelningen att särskilt jobba med att uppmuntra till en kultur där arbete och fritid kan kombineras. Att det är högt i tak och att det finns ett stort förtroende för medarbetarna bidrar till att man snabbt kommer in i arbetet som nyanställd.

– Vi är en väldigt ambitiös och snabbfotad organisation. För oss har det varit viktigt att tydligt signalera att man ska ha kunna barn och även göra karriär. Våra anställda är våra främsta ambassadörer och det tycker jag är extra tydligt i den här organisationen, säger Kim.

Huvudkontor i München

BMW Financial Services jobbar tätt med BMW:s interna koncerngemensamma bank som finns i Tyskland. Att pröva på jobb på huvudkontoret i München är något som många medarbetare gör under ett år eller två. Det bidrar till att skapa ett gott nätverk och ytterligare möjligheter till bland annat utlandsjobb om man har intresse av det. Utveckling uppmuntras och vid alla rekryteringar utvärderas framtida potential då långsiktighet väger tungt.

– Vi anställer framförallt personer med någon form av ekonomiutbildning och eftersom vi är ett litet företag satsar vi inte på specialister utan vill att personalen roterar och utvecklas på olika avdelningar. Internrekryteringarna är många och personalomsättningen mycket låg. Faktum är att jag har jobbat tjugo år inom HR och jag har faktiskt aldrig sett ett företag med så positiva resultat avseende medarbetarnöjdhet som i våra årliga medarbetarundersökningar, säger Kim.

En känsla av stolthet på företaget

Även om de som jobbar inom BMW Financial Services inte är direkt involverade i just bilarna är kunskapen och intresset för bilar stort. Att jobba på BMW innebär att man också är en ambassadör för varumärket och nästan alla anställda har givetvis en BMW eller MINI som tjänstebil.

– Vi anställda får möjlighet att prova på de nya bilarna och det är förstås en väldigt attraktiv förmån. Det finns en stolthet inom företaget att jobba med ett premium varumärke och det bidrar till den positiva känslan på företaget, säger Kim.

Moa Långbergs
Publicerad 05 oktober 2016

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
På Skanska jobbar du inte med byggen – utan med människor
Spara artikel
Långsiktighet och hållbarhet på Boliden
2017-10-02

Långsiktighet och hållbarhet på Boliden

Spara artikel
Linköpings kommun förverkligar medarbetarnas idéer
2017-10-02

Linköpings kommun förverkligar medarbetarnas idéer

Spara artikel
LKAB lockar med vildmark och internationell arena
2017-10-02

LKAB lockar med vildmark och internationell arena

Spara artikel
En fossilfri framtid ger medarbetarna energi hos Vattenfall
2017-10-02

En fossilfri framtid ger medarbetarna energi hos Vattenfall

Spara artikel
Arbetsgivarverket profilerar samhällsnyttan
2017-10-02

Arbetsgivarverket profilerar samhällsnyttan

Spara artikel
Business Swedens framgångsrika förändringsresa
2017-10-02

Business Swedens framgångsrika förändringsresa