Meny

Mot Sveriges nöjdaste kunder med Com Hem 2.0

Mot Sveriges nöjdaste kunder med Com Hem 2.0
05 december 2016

Com Hem når dagligen ut till två miljoner kunder och drygt 40 procent av Sveriges hushåll. Nu satsar den marknadsledande leverantören av bredband och digital- & kabel-tv ännu hårdare mot målet: att ha landets nöjdaste kunder.

De senaste årens digitalisering har ställt Com Hems leveranser, likt hela telekombranschen, på sin yttersta spets. Snabbt och stabilt bredband har blivit en självklarhet, för både privatpersoner och företag, och Com Hems HR-direktör Elisabeth Hellberg tror att detta är drivkraften som har gjort bolaget till den starka aktör man i dag är. Com Hem är den operatör i Sverige som levererar snabbast bredband till flest.

– Enligt vår rapport Com Hem-kollen är snabbt och stabilt bredband det allra viktigaste när man till exempel ska välja ny bostad. Det är till och med viktigare än bra närhet till grönområden och nytt och modernt kök.

Börsnoterades

För knappt tre år sedan noterades Com Hem på Stockholmsbörsen. I samband med det fick bolaget en ny kostym, och startskottet gick för ett omfattande värderingsarbete. I dag lever bolaget efter de tre värderingarna Personligt, Pålitligt och På.

– Målet är enkelt, vi vill ha Sveriges nöjdaste kunder. Det senaste åren har verkligen illustrerat att alla medarbetare inom Com Hem-koncernen tagit armkrok med varandra och satt sig i samma båt för att ro den i land. Ska vi lyckas med vår målsättning behöver våra produkter och tjänster fungera, oavsett vad. Vi är inte framme vid vårt mål, men vi har hittat verktygen och kommit en bra bit på väg mot Com Hem 2.0, berättar Elisabeth.

Ny kostym –  ny strategi

Sedan Com Hem noterades på börsen har man lagt i en extra växel för att leverera, inte bara till sina över två miljoner kunder, utan även till sina aktieägare. Det har gjort att alla medarbetare har fått en extra strålkastare på sig, i form av att man har satsat på att skapa förutsättningar för varje individ att blomstra.

– Bland annat har vi jobbat med utvecklingsaktiviteter internt, vi har skapat nya processer för medarbetarsamtal och medarbetarundersökningar. Har du viljan att utvecklas kan vi erbjuda möjligheter och stöd som tillåter det, det tror jag är viktigt för att trivas på en arbetsplats. Här är det du som medarbetare som sätter gränserna för din egen utveckling.

Com Hem har ett viktig roll att spela

Som leverantör av bredband, TV och telefoni fyller Com Hem en stor och betydelsefull samhällsfunktion. Elisabeth berättar att syftet med att finnas är att släppa loss kraften i bolagets tjänster till svenska hem och småföretag.

– På HR-avdelningen har vi översatt det till att släppa loss kraften hos våra medarbetare så att de ska nå sin fulla potential. Genom bland annat vårt interna talang och ledarutvecklingsprogram utvecklar vi morgondagens ledare, specialister och young professionals. Vi satsar också extra mycket på vårt traineeprogram, som inför nästa år utökas med fler platser. Det innebär en bra start för unga talanger som vill jobba hos oss så är det också ett utmärkt sätt för oss att skapa återväxt på ledarskapssidan. Alla våra utvecklingsprogram har ett tydligt ledarskapsfokus i botten.

Sofie Lundmark
Publicerad 05 december 2016

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Uppsalahem fokuserar på hållbarhet i allt de gör
Spara artikel
Permobil rullar vidare mot framtiden
2016-12-05

Permobil rullar vidare mot framtiden

Spara artikel
Gemensamma intressen bryter ner sociala barriärer
2016-12-05

Gemensamma intressen bryter ner sociala barriärer

Spara artikel
Philips förbättrar livet för miljarder människor
2016-12-05

Philips förbättrar livet för miljarder människor

Spara artikel
”Jag tror inte på att peka med hela handen”
2016-12-08

”Jag tror inte på att peka med hela handen”

Spara artikel
Passionerat samhällsengagemang och utvecklingsdriv på SCA
2016-12-28

Passionerat samhällsengagemang och utvecklingsdriv på SCA

Spara artikel
LKAB jobbar aktivt med att väcka nyfikenheten hos unga
2016-12-05

LKAB jobbar aktivt med att väcka nyfikenheten hos unga