Meny

Medarbetarna är Projektengagemangs varumärke

Medarbetarna är Projektengagemangs varumärke
02 oktober 2017

Peter Edstrand på Projektengagemang brinner för att se människor växa, arbetsglädje och delaktighet. För det arbetet har han nu nominerats till Årets employer branding manager.

Ända sedan starten 2006 har teknik- och arkitektföretaget Projektengagemang fokuserat på att locka till sig de bästa medarbetarna. 2014 la de in en högre växel när Peter Edstrand anställdes som marknadschef – hans roll är att stärka Projektengagemangs varumärke som arbetsgivare. Även om de har nått en bra bit på väg så är det fortfarande en lång väg kvar att gå, konstaterar Peter:

– I den här branschen kan man aldrig luta sig tillbaka, vi måste hela tiden ta oss framåt och utvecklas.

Kvinnligt nätverk

En del av Peters arbete har varit att synliggöra Projektengagemang på Sveriges främsta universitet och högskolor. Där har de nu kraftigt ökat sin närvaro med arbetsmarknadsdagar, mentorprogram, stipendier och ständig kommunikation via sociala medier om vad som är på gång i bolaget. Dessutom har Peter varit med och dragit igång KVIST (Kvinnliga Ingenjörs- och Arkitektsällskapet) – ett socialt nätverk med huvudsyfte att inspirera fler kvinnor att söka sig till ingenjörs- och arkitektyrken. Det funkar som ett diskussionsforum och är tänkt att vara en länk mellan kvinnliga studenter och yrkesaktiva.

– Projektengagemang har alltid strävat efter att vara en jämställd arbetsplats, samtidigt som vi alltid är på jakt efter de bästa talangerna. Därför kändes det här nätverket som en självklarhet.

Initiativ till turné

Att medarbetarna ska känna sig delaktiga i ett större sammanhang är en av Peters käpphästar – när Projektengagemang fyllde tio år 2016 tog han initiativ till turnén Stadsengagemang. Med utgångspunkt från företagets kunskapsområden reste de runt och tog fram förslag på hur man kan förbättra våra svenska städer ur ett samhällsbyggnadsperspektiv. Alltifrån hur vi minskar bostadsbristen, integrerar nyanlända i samhället och förbättrar belysningen i parker till hur vi reducerar en stads miljöutsläpp.

– Med Stadsengagemang ville vi göra något tillsammans med både medarbetare och kunder där vi visade vad vi kan och vilken bredd vi har. Det blev väldigt lyckat, och vi fick verkligen kommunicera det som är vår strategi: att vara jätteduktiga på att jobba ihop och samverka med andra.

”Måste våga dela med sig”

Ska man bli en attraktiv arbetsgivare måste man brinna för att vilja se varje individ växa och utvecklas. För Peter är det en av de roligaste sakerna med hans jobb. En förutsättning är att skapa trygga strukturer på arbetsplatsen, där medarbetaren känner sig bekväm, välkommen och uppmuntrad att våga ta egna initiativ. Det i sin tur skapar en vi-känsla där man löser problem tillsammans.

– Det kräver mod av oss alla. Man måste våga vara öppen och dela med sig, lyssna och ta in den kunskap och de erfarenheter som finns runtomkring. Då kan man involvera alla i en gemensam målbild där vi alla drar åt samma håll. Och trivs man med sitt jobb, gör man också ett bra jobb – så enkelt är det.

Pernilla Fredholm
Publicerad 02 oktober 2017

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Året student 2018: Här är vinnarna