Meny

Människan i fokus när Permobil teknikutvecklar

Människan i fokus när Permobil teknikutvecklar
02 oktober 2017

Permobil har ett tydligt fortsatt fokus i sin produktutveckling: att förbättra livskvaliteten för användarna. ”Ytterst är det en demokratisk fråga”, menar Jon Sintorn, som är utsedd till Årets vd inom employer branding.

Permobil är ett marknadsledande och växande bolag med medarbetare i 17 länder. Visionen är att ge personer med funktionsvariationer samma chans att vara med i samhället som andra. Tillväxten kräver att man ständigt hittar nya lösningar, för att kunna bevara den levande Permobilandan som är en hörnsten i företaget. Jon Sintorn är vd på Permobil och också vinnare i kategorin Årets vd:

– En spännande utmaning som kommer med tillväxten är att vi måste tydliggöra våra värderingar och vad vi står för. Ett stort projekt vi genomför är att arrangera workshops för alla medarbetare, för att diskutera hur bolagets värderingar kan appliceras i det dagliga arbetet.

Permobil lägger stora resurser på produktutveckling. Som marknadsledare vill Permobil fortsätta driva utvecklingen framåt. Stor kraft läggs på digitaliseringen, där Jon Sintorn tror att Permobil har kommit längst i branschen. Han menar att digitaliseringen som sker inom hälso- och sjukvården kommer att öka livskvaliteten för deras användare.

– Det handlar om att stärka individens självständighet och självbestämmande. Vi är ett innovativt företag som utvecklar avancerade tekniska lösningar för att erbjuda den friheten. Vi vill att alla människor ska vara inkluderade, oavsett om det handlar om kön, social status, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning, ålder eller funktionsvariation.

Jon Sintorn menar att det är viktigt att tänka långsiktigt. Employer branding är inget engångsprojekt, utan måste finnas med i det löpande arbetet. En annan framgångsfaktor är att man har lyckats skapa engagemang hos medarbetarna, som i sin tur är flitiga att dela med sig av företagets nyheter.

– Ett exempel är att vi låter våra medarbetare adoptera vårt Instagram-konto i två veckor var för att skriva om det som händer i deras vardag och vad de gör på jobbet. Det blir mer personligt och de som följer Permobil får en insikt i hur det är att arbeta hos oss.

Jon Sintorns personliga grundregel inom employer branding är att satsningar ska göras långsiktigt. De ska återspegla företagskulturen och Permobils affärsmodell.

– Men den största drivkraften är att jag vet att vi verkligen gör skillnad varje dag. Självklart går det upp och ner vissa dagar, men jag kan ändå känna trygghet i att vi gör gott i slutändan.

Permobil satsar på medarbetarutveckling och är generösa med utbildning inom företaget. Vill man utvecklas nationellt eller internationellt finns alla möjligheter att röra sig internt. Under hösten har man lanserat ett internationellt ledarskapsprogram.

– Och så vill vi att våra medarbetare ska ha en god hälsa. Vi har därför en fritidsförening med olika aktiviteter, som skoteråkning, längdskidåkning, fiske, innebandy, Vårruset och kulturella besök. I fjol arrangerade vi också vårt eget Permobil-OS.

Eva Rydinger
Publicerad 02 oktober 2017

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Året student 2018: Här är vinnarna