Meny

Lantmäteriet lägger Sveriges pusselbitar på plats

Lantmäteriet lägger Sveriges pusselbitar på plats
04 december 2017

Lantmäteriet är bäst på att sätta gränser. Hit vänder sig kommuner, företag, myndigheter och privatpersoner för att kartlägga Sverige. Arbetsklimatet är däremot allt annat än begränsande – här frodas nya idéer och lysande framtidsutsikter.

Vem du än är så berörs du av Lantmäteriets arbete. Ett arbete som på daglig basis ritar om Sveriges karta och ser till att rätt gränser dras och registreras. Lantmäteriambassadörerna Lukas Petré och Annelie Hörberg berättar om ett samhällsnyttigt myndighetsarbete som är både utvecklande och kul. De är båda glada, men inte förvånade, över att deras arbetsgivare nominerats till priset som Årets employer branding-företag.

Frihet och förtroende

Gränsdragande arbetsuppgifter till trots erbjuder Lantmäteriet ett arbetsklimat fullt av frihet och rymliga ramar, berättar Annelie och Lukas. Att man gemensamt utgår från en tydlig värdegrund sätter tonen för arbetsdagen och dess uppgifter. Värdegrunden formuleras: ”Se, le och ge” eller helt enkelt ”Öppenhet, service och handlingskraft”.

– Det där med leenden är viktigt för oss. Vi har en väldigt bra avvägning mellan professionalitet och informell jargong. Arbetsuppgifter och möten sköts korrekt utan att man för den sakens skull behöver tappa spontanitet och glada miner, menar Annelie.

– Vårt arbete är viktigt och varierande. Lantmäteriet har förtroende för sina medarbetare, något som avspeglar sig i bland annat våra flexibla arbetstider. Vi litar på varandra och allas vilja att fullfölja sina arbetsuppgifter, säger Lukas.

Digitaliserad gränsdragning

Nya tider kräver nya metoder och Lantmäteriet satsar på digitalisering för att effektivisera och underlätta.

– Vi är en myndighet med Sveriges bästa för ögonen. Naturligtvis strävar vi efter att använda de mest effektiva verktygen för att utföra vårt uppdrag, förklarar Lukas.

Som exempel ser man det som ett naturligt steg att sluta trycka papperskartor. Istället kommer Lantmäteriet att satsa på de betydligt mer efterfrågade e-tjänsterna där motsvarande information erbjuds. E-tjänstens kartor blir utskriftvänliga för dem som fortfarande föredrar papperskartor.

– Att vårt arbete hela tiden har fotfäste i samhällsnyttan gör att det blir meningsfullt för våra anställda att gå till jobbet varje dag. Samtidigt är vi medvetna om att förändringar kräver att rätt kompetens finns här hos oss, säger Annelie.

Hitta framtidens medarbetare

Det framgångsrika employer branding-arbetet grundas på enkla principer, menar Annelie och Lukas.

– Vi berättar sanningen helt enkelt. Inget annat. Det handlar om att hålla sig uppdaterad. Vår verksamhet är stor och under ständig utveckling. När vi representerar Lantmäteriet måste vi alltid vara sanna med den dagsaktuella bilden av vår myndighet, säger Lukas.

– Vi samarbetar med skolor och knyter an till läroplanen för att på så sätt göra oss tillgängliga och relevanta för den yngre generationen. Framtidens medarbetare helt enkelt, berättar Annelie.

Liv Lövendahl
Publicerad 04 december 2017

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Bli en del av Karolinskas nya organisation
Spara artikel
Hållbarhetens alla aspekter i fokus på LKAB
2017-12-04

Hållbarhetens alla aspekter i fokus på LKAB

Spara artikel
Årets HR-chef: LRF Konsult präglas av engagemang
2017-12-04

Årets HR-chef: LRF Konsult präglas av engagemang

Spara artikel
Arbetsgivarverket ger statliga jobb en attraktiv profil
2017-12-06

Arbetsgivarverket ger statliga jobb en attraktiv profil

Spara artikel
På Essity är varje karriär unik
2017-12-04

På Essity är varje karriär unik

Spara artikel
På EVRY får du jobba med projekt i framkant
2017-12-04

På EVRY får du jobba med projekt i framkant

Spara artikel
Sofia Laurin till vänster och Marit Gisslar till höger.
2017-12-04

På EVRY har employer brandingarbetet sin givna plats