Meny

Långsiktiga lösningar i fokus på FMV

Långsiktiga lösningar i fokus på FMV
02 oktober

Ett långsiktigt arbete med arbetsgivarvarumärket är en del av framgången för FMV. Internt agerar medarbetarna rådgivare och utåt är de ambassadörer som visar upp hur det dagliga arbetet ser ut på den civila myndigheten.

Helena Schörling, HR-strateg på FMV, har under många år arbetat med att utveckla arbetsgivarvarumärket. Här delar hon med sig av sin personliga syn på uppdraget.

– Det vi berättar måste vara intressant men också sant – när alla som jobbar på FMV ser eller läser om oss ska de känna igen sig. De ska visa upp den goda arbetsgivaren som FMV är, på ett trovärdigt och ärligt sätt.

Långsiktigt arbete

Helena Schörling har i egenskap av HR-strateg på FMV blivit nominerad till Årets hederspris inom employer branding.

– Jag tror att vi är framgångsrika inom employer branding för att vi har bestämt oss för att bedriva ett långsiktigt arbete. Jag tänker inte i kampanjer utan ser arbetet som en helhet, ett arbete som löper kontinuerligt – och det bär frukt till slut. Vi använder oss av medarbetare som ambassadörer som bidrar till att beskriva hur det är att jobba hos oss. Våra ambassadörer åker ut på arbetsmarknadsdagar och vi tar hjälp av dem när vi resonerar om hur vi ska synliggöra FMV, säger Helena och fortsätter:

– Ambassadörerna är med i alla sammanhang där vi visar upp FMV, från verkliga möten till sociala medier och artiklar i tidningar. Istället för att jag berättar vad en ingenjör jobbar med låter jag hen berätta – oavsett kanal.

Viktigt samhällsuppdrag

En verksamhet som ger goda utvecklingsmöjligheter, bra villkor och förhållanden som gör att det finns möjlighet att utföra ett bra jobb. Det är några av anledningarna till att Helena, som började på FMV 2009, väljer att fortsätta sin karriär på företaget.

– Jag tycker om att jobba i offentlig verksamhet och att arbeta med ett viktigt samhällsuppdrag, säger hon och fortsätter:

– Det roligaste med mitt jobb är när jag får vara med och utveckla saker. Jag har ju varit med ganska länge och vidareutvecklat FMV:s arbete inom employer branding. Jag har också deltagit i andra utvecklingsprojekt, just nu gör jag ett dialogverktyg som vi ska använda internt på arbetsplatsträffar för att prata om arbetsmiljön. Dialogverktyget ska fungera som ett samtalsstöd inom olika områden som engagemang, samarbete och förändringsarbete.

Engagemang och arbetsglädje

FMV erbjuder en rad förmåner som flexibel arbetstid, olika satsningar på friskvård och en god arbetsmiljö där man arbetar för mångfald, jämlikhet, möjlighet till inflytande samt en miljö fri från kränkningar.

– Eftersom jag kommer från HR-sidan vet jag att det krävs så mycket mer för att känna trivsel och arbetsglädje. Goda arbetsförhållanden och utvecklingsmöjligheter för människor. Det skapar engagemang.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 02 oktober

Fler Number One-artiklar

Vinnare
Spara artikel
Skanska är en förebild i näringslivet
Spara artikel
Nyfikenheten driver Husqvarna Group
2017-10-02

Nyfikenheten driver Husqvarna Group

Spara artikel
E.ON står på barrikaderna för allas lika möjligheter
2017-10-02

E.ON står på barrikaderna för allas lika möjligheter

Spara artikel
En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP
2017-10-02

En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP

Spara artikel
“Vi ligger långt fram i teknologins framkant i mycket av det vi gör”
2017-04-21

“Vi ligger långt fram i teknologins framkant i mycket av det vi gör”

Spara artikel
Aleris arbetar för ett bättre och friskare liv
2017-10-02

Aleris arbetar för ett bättre och friskare liv

Spara artikel
På Alfa Laval har du möjlighet att göra skillnad
2017-10-02

På Alfa Laval har du möjlighet att göra skillnad