Meny

Itello – ett växande företag med småbolagskänsla

Itello – ett växande företag med småbolagskänsla
15 december 2016

Kombinationen av en platt organisation och personlig atmosfär lockade Sofia Eriksson till Itello. Sedan augusti i år är hon ansvarig för att hitta nya talanger och vidareutveckla företagets employer brand.

Det personalägda fintechbolaget Itello grundades 2003 och levererar affärssystem och digitaliseringslösningar för liv- och pensionsbranschens alla aktörer i Norden. Företaget växer och för att lyckas attrahera rätt talanger har man lagt i en extra växel i employer branding-arbetet. Som en del av det har bolaget tagit in rekryteraren Sofia Eriksson, som ska ansvara för rekryteringsarbetet, stötta och avlasta rekryterande chefer, men också vidareutveckla Itellos employer brand.

– Eftersom min roll är helt ny för företaget så sitter jag just nu och försöker utforma den. Jag har fått ganska fria tyglar, vilket jag tycker är jätteroligt. Ingenting är skrivet i sten så att säga och det tror jag är rätt typiskt för Itello, säger Sofia.

En personlig touch

Sofia berättar att hon inte kände till Itello innan hon sökte rollen som rekryterare, men att hon direkt fick en bra känsla för företaget när hon kom dit och fick träffa HR-ansvarig Alexandra Peretic, som är nominerad till Årets employer branding-person.

– Itello är en platt organisation och flera av ägarna som startade företaget sitter fortfarande kvar, vilket ger en personlig touch. Det är ett modernt företag där det ges stort utrymme att själv få styra över sin roll och vardag, säger Sofia och tillägger:

– En sak som jag reagerade på när jag kom hit, och tyckte var positiv, var att alla anställda samlas på fredagsmorgnar för en gemensam frukost. Detta är ett forum för att sprida information om vad som pågår just nu. Och ofta säger vår vd Per ett par ord och anställda får möjlighet att få lyfta information de vill nå ut med. Detta tycker jag säger mycket om vilka Itello är, det finns en transparens och att alla får möjlighet att bidra och göra sig hörda. På så sätt har Itello lyckats behålla den här känslan av ett litet bolag, trots att det växer.

Att hitta rätt personer

På två år har kännedomen om Itello hos studenter ökat med 26 procent och Sofia berättar att planen såklart är att öka den ytterligare. Itello är ett mellanstort företag där det finns stora möjligheter att nå ut bättre och bli mer välkänt. Det gäller bara att hitta de bästa kanalerna.

– Det är en stor utmaning, men också väldigt spännande! Vi vill synas i fler forum och kommer att fortsätta satsa på studenterna. Bland annat kommer vi att finnas på fler företagsmässor framöver. Jag sitter just nu och kontaktar studenter som vi träffade på Datasektionens mässa och bjuder in dem till en afterwork hos oss. Syftet med den är att de ska få lära känna oss som företag och kanske då också förmedla Itello vidare till andra, förklarar Sofia och fortsätter:

– Jag arbetar också med att få medarbetarna mer aktiva på LinkedIn genom att dela våra uppdateringar och notiser så att vi når ut i rätt kanaler. Det tror jag kan gynna vårt rekryteringsarbete i framtiden så att rätt personer söker sig till oss.

Sara Schedin
Publicerad 15 december 2016

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
På Deloitte är lagandan den viktigaste grundbulten
Spara artikel
Innovationslusten är stor på Vattenfall
2017-12-15

Innovationslusten är stor på Vattenfall

Spara artikel
Vattenfall tar framtiden på allvar
2017-11-10

Vattenfall tar framtiden på allvar

Spara artikel
Ett transparent Accenture med samarbete som nyckel
2017-12-04

Ett transparent Accenture med samarbete som nyckel

Spara artikel
Årets HR-chef: LRF Konsult präglas av engagemang
2017-12-04

Årets HR-chef: LRF Konsult präglas av engagemang

Spara artikel
Employer branding är en del av Gränges förändringsresa
2017-12-04

Employer branding är en del av Gränges förändringsresa

Spara artikel
Bli en del av Karolinskas nya organisation
2017-12-08

Bli en del av Karolinskas nya organisation