Meny

Hamiltons väg mot ett nytt varumärke

Hamiltons väg mot ett nytt varumärke
02 oktober

Efter samgåendet med Ashursts Stockholmskontor förra året står utformningen av en helt ny employer branding-strategi högst upp på agendan hos den affärsjuridiska firman Hamilton. Ett uppdrag som HR och marknad har valt att axla tillsammans.

Irini Ångnell och Nadja Lindgren arbetar som HR-specialist respektive marknadschef på Hamilton. Tillsammans leder de firmans rebranding-resa efter sammanslagningen med den internationella advokatfirman Ashursts Stockholmskontor förra året.

– Två organisationer och två kulturer har slagits samman till en, vilket innebär en stor och spännande utmaning för oss. Vår uppgift är att tillsammans med alla medarbetare arbeta fram firmans värderingar, identitet, och beteenden som är önskvärda för att nå våra affärsmål och vår vision. Vi har ett spännande värderings- och ledarskapsprojekt framför oss, förklarar Irini.

Närvaro i sociala medier

Irini och Nadja tar emot på Hamiltons kontor på Hamngatan i centrala Stockholm. Det är med stor entusiasm som de pratar om det omfattande employer branding-arbetet som de har framför sig, och de många utmaningar som det innebär.

– Sedan jag kom hit i augusti förra året har jag, som ett första steg i att stärka vår varumärkesposition, ägnat tid åt att träffa många medarbetare för att förstå varför de valt just Hamilton som arbetsgivare. Samtidigt har jag även intervjuat studenter för att förstå deras livscykel på juristprogrammet och bilden de har av Hamilton. Genom det fick vi en förståelse för studenternas kunskapsbehov och vilka utmaningar som de står inför, säger Irini och fortsätter:

– Efter att ha sammanställt min research har vi lagt en strategi för hur vi kan stärka attraktiviteten i varumärket både internt och externt. Satsningen på employer branding är initierat på ledningsnivå och det har gett oss rätt förutsättningar att lyckas väl. Vårt primära fokus är att nå ut till rätt målgrupper genom en hög digital närvaro där vi delar kunskap och erfarenheter baserat på de behov vi har identifierat hos målgrupperna, kopplat till firmans kommersiella erbjudande och corporate brand.

Energi och ödmjukhet

Irini berättar att det som medarbetarna främst vill få fram är den energi och framåtanda som finns i huset. Firman består av högt rankade jurister och advokater som är dedikerade sitt arbete med en inre drivkraft att överträffa sig själva.

– Men samtidigt som det är fullt ös i en högpresterande miljö har vi också en ödmjuk och samarbetsorienterad kultur.

Vikten av mätningar

Framöver handlar Nadjas och Irinis arbete om att fortsätta utkristallisera vilka Hamilton är och vart firman är på väg. Nadja förklarar att firmans strategiska mål kring marknadsföring de kommande åren är bland annat att cementera innehållsdriven marknadsföring.

– Det vi kommunicerar ut till marknaden ska baseras på omvärldsbevakning med stark koppling till den kunskap våra specialister besitter. Min roll handlar också om att analysera och mäta aktuella insatser för att se till att våra marknadsaktiviteter leder till önskvärt resultat.

Sara Schedin
Publicerad 02 oktober

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
En fossilfri framtid ger medarbetarna energi hos Vattenfall
Spara artikel
Medarbetarna är Projektengagemangs varumärke
2017-10-02

Medarbetarna är Projektengagemangs varumärke

Spara artikel
Nyfikenheten driver Husqvarna Group
2017-10-02

Nyfikenheten driver Husqvarna Group

Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
2017-10-02

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna

Spara artikel
På Trafikverket utvecklar du framtidens Sverige
2017-10-02

På Trafikverket utvecklar du framtidens Sverige

Spara artikel
Omtanke om varandra och världen i stort på Essity
2017-10-02

Omtanke om varandra och världen i stort på Essity

Spara artikel
”SEB är en ansvarsfull ägare”
2017-10-02

”SEB är en ansvarsfull ägare”