Meny

Göteborg Energi – en långsiktig samhällsbyggare

Göteborg Energi – en långsiktig samhällsbyggare
02 oktober

Att förmedla en informativ, trovärdig och positiv bild som stämmer överens med verkligheten är viktigt för Göteborg Energi. Långsiktighet och ett nära samarbete inom bolaget är ingredienser för fortsatt framgång.

Arto Pitkäniemi är sedan tre år personaldirektör på Göteborg Energi som har drygt 1 000 medarbetare.

– Göteborg Energi är spännande för att det är så tydligt profilerat inom samhällsnytta. Vi är göteborgarnas egna energibolag. Vi är också tillräckligt stora för att det ska finnas spännande utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare.

Långsiktighet ger resultat

Ett långsiktigt arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket och en strävan efter att bli bättre för varje år ger resultat för Göteborg Energi.

– Vi har jobbat med employer branding under många år och strävar ständigt efter att utvecklas. Det som skiljer oss från våra konkurrenter tror jag kan vara just långsiktigheten och att vår vd lyfter kommunikationsarbetet som en prioriterad fråga. Att HR och kommunikation samverkar i frågorna kring arbetsgivarvarumärket är också en del av framgången. Vi ger varandra tips och inspiration på hur vi ska göra saker och ting bättre, säger Arto och fortsätter:

– Vi jobbar nu med yrkesambassadörer – medarbetare som för ut ett jordnära och verklighetsförankrat budskap. Det innebär också att vi övriga medarbetare i Göteborg Energi blir mer medvetna om att vi alla fungerar som ambassadörer i våra möten med andra.

Informativt, trovärdigt och positivt

Enligt Arto ska arbetet med att stärka arbetsgivarvarumärket vara som att skriva ett tjänstgöringsintyg – det ska vara informativt, trovärdigt och positivt.

– Det handlar om att visa på styrkorna och det som är kul med Göteborg Energi och som kanske skiljer oss från andra arbetsgivare. Samtidigt ska man kunna känna igen sig i beskrivningen när man väl kommit in i bolaget.

En del i det långsiktiga arbetet är att anställa sommarjobbare och ta emot studiebesök från olika skolor i syfte att öka kunskapen om branschen och olika typer av arbetsuppgifter på Göteborg Energi. Företaget deltar bland annat i Tekniska Tjejrundan, där tjejer som går på högstadiet möter Göteborgs näringsliv.

– Vi har också medarbetare som varje vecka hjälper gymnasieelever med sina läxor på Angeredsgymnasiet. Samtidigt som vi gör en insats för unga är det en del i att jobba med vår attraktivitet gentemot framtidens arbetskraft.

Den viktiga samhällsnyttan

Göteborg Energi producerar, optimerar och säljer energi, och förutom affärsmässiga mål målsätter de även social och ekologisk hållbarhet.

– Vi är ett bolag som jobbar med samhällsnyttan och det gäller att säkerställa att vi lever som vi lär. Att bygga relationer är otroligt viktigt, när staden växer gäller det att samverka med andra aktörer i samhällsbyggnaden för att kunna vara i fas i planeringsarbetet och dela med sig av erfarenheter, avslutar Arto.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 02 oktober

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Bravida behövs i människors liv och vardag
Spara artikel
LKAB lockar med vildmark och internationell arena
2017-10-02

LKAB lockar med vildmark och internationell arena

Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
2017-10-02

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna

Spara artikel
JM vill öka mångfalden i branschen
2017-10-02

JM vill öka mångfalden i branschen

Spara artikel
BillerudKorsnäs utmanar för att hitta talangerna
2017-10-02

BillerudKorsnäs utmanar för att hitta talangerna

Spara artikel
Äkthet och engagemang är kärnan hos LRF Konsult
2017-10-02

Äkthet och engagemang är kärnan hos LRF Konsult

Spara artikel
På Grant Thornton är glädjen i vardagen viktig
2017-10-02

På Grant Thornton är glädjen i vardagen viktig