Meny

Finspångs kommun lyssnar på sina medarbetare

Finspångs kommun lyssnar på sina medarbetare
02 oktober

Finspångs kommuns införande av ”veckans instagrammare” har blivit en succé. Med bilder, text och ibland film visar medarbetarna sin vardag under en vecka. Följarna, som blir allt fler, möter en ny medarbetare varje vecka.

Annica Ahlqvist och Goran Knezevik arbetar med employer branding inom Finspångs kommun. Att lyfta viktiga bitar som kompetensförsörjning, en hälsofrämjande arbetsmiljö, jämställdhet och mångfald är en del av deras vardag.

Medarbetarna berättar

Under de senaste åren har Finspångs kommun satsat på fysiska möten och digitala medier i syfte att visa upp hur det är att arbeta på kommunens olika arbetsplatser.

– Vi syns på ett helt annat sätt i dag. Vi åker ut på skolor och träffar studenter och uppmuntrar våra medarbetare att visa upp hur det är att jobba på Finspångs kommun. Våra medarbetare är våra ambassadörer och de kan ge en realistisk bild av hur det är, säger Annica och fortsätter:

– Våra ambassadörer har fått en utbildning i sociala medier för att besökarna ska kunna känna igen sig. Vi har 20 Facebook-konton och sex Instagram-konton som medarbetarna själva styr.

”Veckans instagrammare” en succé

Goran Knezevik är anställd som studentmedarbetare för att jobba med employer branding på Finspångs kommun. Han har tillsammans med kommunikationsavdelningen bland annat infört ”veckans instagrammare” som innebär att en medarbetare visar upp sin vardag på Instagram. Antalet följare på Instagram har ökat från 40 till drygt 600 sedan starten i augusti 2016.

– Veckans instagrammare har blivit en jättehit. Medarbetare visar genom bilder och ibland filmer hur en vecka kan se ut på olika delar av Finspångs kommun. Ett exempel är en kvinna som jobbar på ett äldreboende som visade upp hur hon jobbar med speciella vårdhundar som hon ansvarar för. Det ger en bra bild av hur det är i verkligheten, om det så är i köket på en skola eller i hemtjänsten, säger Annica.

– Det var en utmaning i början kring hur vi ville förmedla budskapet men nu har medarbetarna blivit alltmer intresserade. Vi har också infört ett belöningssystem så att de som är ambassadörer överraskas via post med ett tackdiplom och konsert- eller biobiljetter för att visa att vi uppskattar deras engagemang. Genom deras nätverk breddar vi oss och fångar upp andra som vill visa upp sin vardag, säger Goran.

En hälsofrämjande arbetsmiljö

Finspångs kommun arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling, mångfald, inkludering och HBTQfrågor och strävar efter en hälsofrämjande arbetsmiljö.

– Det är viktiga frågor för oss och flera av våra verksamheter är i dag HBTQ-certifierade, säger Goran.

– Om man mår bra på jobbet pratar man gott om organisationen. I våras hade vi till exempel en friskvårdsvecka med många olika aktiviteter i syfte att få medarbetarna att aktivera sig och röra på sig. Det som är viktigt för medarbetarna i dag är att ha ett meningsfullt arbete och balans i livet. I de flesta verksamheter där det är möjligt har vi en flexibel arbetstid. Vi har också en uppskattad förmånsportal.

Tina Lindström Carlsson
Publicerad 02 oktober

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
En fossilfri framtid ger medarbetarna energi hos Vattenfall
Spara artikel
Samarbete utvecklar Karolinska universitetssjukhuset
2017-10-02

Samarbete utvecklar Karolinska universitetssjukhuset

Spara artikel
BillerudKorsnäs utmanar för att hitta talangerna
2017-10-02

BillerudKorsnäs utmanar för att hitta talangerna

Spara artikel
E.ON står på barrikaderna för allas lika möjligheter
2017-10-02

E.ON står på barrikaderna för allas lika möjligheter

Spara artikel
En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP
2017-10-02

En vänlig kultur lockar samhällsbyggare till WSP

Spara artikel
IKEA tar tillvara på medarbetarnas talang
2017-10-02

IKEA tar tillvara på medarbetarnas talang

Spara artikel
Projektengagemang vill vara bästa arbetsplatsen
2017-10-02

Projektengagemang vill vara bästa arbetsplatsen