Meny

Essity sätter studenternas innovationsförmåga på prov

Essity sätter studenternas innovationsförmåga på prov
02 oktober 2017

Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity vill öka människors välbefinnande genom lösningar inom hygien och hälsa. Nu växlar man upp employer branding-arbetet.

Göran Ågren, HR-direktör för Norden och Baltikum, har en hektisk höst framför sig. Det som tidigare var SCAs hygienverksamhet, som utvecklar, tillverkar och säljer personliga hygienprodukter och mjukpapper, har blivit ett eget bolag under namnet Essity. Nu startar Göran och hans kollegor resan mot att etablera det nya namnet bland studenter och unga yrkesverksamma akademiker.

Hur ser planen ut?

– Vi är redan i dag mycket aktiva i vårt arbete att kommunicera kring Essity som en attraktiv arbetsgivare och bjuder bland annat in till studiebesök, deltar i arbetsmarknadsdagar, håller föreläsningar och är aktiva på sociala medier. Nu kommer vi att lägga i en högre växel och besöka fler högskolor och universitet än tidigare och även intensifiera samarbetet med våra partneruniversitet i Sverige. Vi vill lyfta fram Essity, med vår innovationsdrivna kultur, som bolaget bakom kända varumärken som Libero barnblöjor, Libresse mensskydd och TENA inkontinensskydd.

Vilka siktar ni in er på?

– Vi söker drivna och nytänkande akademiker som vill vara med och göra skillnad. Essitys hygienprodukter säljs över hela världen och bidrar till att höja livskvaliteten hos människor i alla åldrar. Vi har nyligen genomfört ett förvärv av det medicintekniska bolaget BSN medical, vilket gör att vi nu bygger en stark position även inom hälsoområdet. Vår företagskultur är tillåtande, innovativ och mångkulturell. På Göteborgskontoret, där delar av den globala marknadsavdelningen och forsknings- och utvecklingsavdelningen är placerade, arbetar en mängd olika nationaliteter. Essity har också försäljning i cirka 150 länder.

Hur gör ni för att bygga långsiktiga relationer med studenter?

– Vi erbjuder bland annat möjlighet till sommarjobb, internship och examensarbete. På vårt kontor i Göteborg har vi till exempel rekryterat cirka 50 sommarjobbare i år, i huvudsak ingenjörsstudenter. Vi arrangerar också studenttävlingen University Challenge. Det är ett sätt att visa upp vilka vi är, vad vi står för och samtidigt sätta studenternas innovativa förmåga på prov. I år var det sammanlagt cirka 150 studenter från Essitys partneruniversitet i Europa, Ryssland, Mexiko och USA som deltog. Vinnarna kommer nu att få göra ett internship på Essity. Vi har också öppnat upp en spännande karriärväg för unga akademiker genom Essity GO! Program. Deltagarna i det ett och ett halvt år långa programmet erbjuds, utöver ett riktigt jobb från första dagen, även ett professionellt nätverk, utmanande projekt och en mentor.

Låter som du har gjort dig förtjänt av ett hederspris!

– Det är väldigt roligt att bli uppmärksammad, men det är inte enbart min förtjänst att vårt employer branding-arbete är framgångsrikt. Mina kollegor Malin Sandström och Erica Graveley har gjort en fantastisk insats.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 02 oktober 2017

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Scania tänker nytt tack vare analys av big data
Spara artikel
Året student 2018: Här är vinnarna
2018-04-04

Året student 2018: Här är vinnarna