Meny

ESAB sammansvetsar medarbetare och världen

ESAB sammansvetsar medarbetare och världen
21 november 2018

ESAB:s relation till Göteborg är en lång historia. Nu går ett sammansvetsat och stabilt automationsföretag mot en allt mer global och spännande framtid där employer branding-arbetet börjar i ledningsgruppen.

Allt började 1904 i skeppsvarven i Göteborg, där Oscar Kjellberg lyckades hitta en unik lösning för att laga båtarnas ångpannor – och ESAB grundades. I dag är företaget en av världens ledande tillverkare av utrustning och tillsatsmaterial för svetsning och skärning. Med revolutionerande tekniker inom mekaniserad skär- och svetsautomation, erbjuder ESAB produktlösningar till kunder världen över.

– Jag har arbetat här nästan hela tiden sedan 1985 och är stolt över att jobba i detta fina, gamla industriföretag. Här finns en gammal, go anda som vi har utvecklat och håller liv i, säger Sten Wallin, vd för ESAB Sverige.

ESAB, nominerade till Årets employer branding-företag, har tillverkning i Sverige med verksamhet i Laxå, Perstorp, Göteborg, Sandviken och Nykvarn. Den globala utvecklingen finns i Göteborg med cirka 200 anställda.

– Vi är ett litet bolag med internationella muskler och stora möjligheter. Flera av våra medarbetare har varit iväg och arbetat utomlands, säger Sten.

Introduktion för nya medarbetare

För att etablera och kommunicera sitt förändringsarbete har man tagit två konkreta grepp som skapar en dynamisk och öppen dialog med alla medarbetare. Dels går alla nyanställda en introduktionskurs på två, tre dagar. Här får man en helhetsbild av företaget och blir invigd i olika avdelningar. Den som vill får också lära sig svetsa – vilket också är själva grundbulten i företaget.

– Vi har också så kallade town hall-möten där vi träffas i mindre grupper. Mötena bjuder in till riktigt bra diskussioner där många nya idéer får komma fram. Vi jobbar även med en årlig medarbetarundersökning. Via denna föreslogs det att vi skulle starta en teknisk kommitté. Det blev väldigt lyckosamt där man fått igång diskussioner över gränserna, säger Sten.

Framgångsfaktor en engagerad ledning

För ett bra employer branding-arbete krävs engagemang och att frågan drivs från ledningshåll, menar Sten:

– För att lyckas måste employer branding vara ett hett ämne och finnas på dagordningen. Frågan måste drivas av ledningen och de som tror på det – det är nödvändigt för att vi ska behålla medarbetare. När engagemanget finns i toppen, strömmar det ned i organisationen, säger han.

Har lämnat rörtänkandet

ESAB är funktionellt organiserat vilket ibland skapar rörtänkande. För att behålla fördelarna med detta men också öka kommunikationen över gränserna har man bland annat skapat flexibla arbetsgrupper där man kan välja vilken grupp man vill jobba med.

– Att öka kommunikationen och lämna rörtänkandet blev en succé. Det har också gjort att vi fått in mer energi i organisationen. Genom de flexibla arbetsgrupperna är man med från ax till limpa och hänger inte fast i något, utan får en helhetssyn. Man blir uppmuntrad att ta egna initiativ, avslutar Sten.

Eva Rydinger
Publicerad 21 november 2018

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Essity bjuder in  framtidens medarbetare
Spara artikel
Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen
2018-10-01

Scandic Hotels satsar allt på den interna kulturen

Spara artikel
Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten
2018-10-01

Så ska Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ta täten

Spara artikel
Kraftringen bygger framtidens  cirkulära energisystem
2018-10-01

Kraftringen bygger framtidens cirkulära energisystem

Spara artikel
Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna
2018-10-01

Innovation och en hjälpsam kultur är Samsungs kärna

Spara artikel
Nyfikenhet är nyckeln till framgång på Stretch
2018-10-08

Nyfikenhet är nyckeln till framgång på Stretch

Spara artikel
Saab verkar för en tryggare värld
2018-10-01

Saab verkar för en tryggare värld