Meny

Business Swedens framgångsrika förändringsresa

Business Swedens framgångsrika förändringsresa
02 oktober 2017

Sedan Ylva Berg tog över som vd för Business Sweden 2014 har organisationen gått från förlust till vinst. Något hon menar inte skulle varit möjligt utan alla kompetenta medarbetare. Nu siktar de på att bli bäst i världen på att internationalisera svenskt näringsliv.

Business Swedens uppdrag är att hjälpa svenska företag att accelerera sina affärer internationellt samt att hjälpa utländska bolag som vill investera i Sverige. Organisationen ägs till hälften av staten och till hälften av privata intressen i näringslivet. Möjligheten att få jobba för en organisation med två så vitt skilda huvudmän, men som ändå har samma mål och syfte, var vad som gjorde att Ylva Berg valde att axla rollen som vd 2014.

– Samtidigt visste jag att Business Sweden, som under flera år förlorat ganska mycket pengar, skulle gå igenom en stor förändringsresa. Eftersom organisationen har ett sådant oerhört viktigt samhällsuppdrag ville jag vara med och bidra till att bryta den negativa trenden.

Skapa goda relationer

Från att ha varit i en finansiellt besvärlig situation lyckades Business Sweden vända skutan och gick med vinst igen redan 2015. Något som Ylva Berg menar inte skulle ha gått om de inte hade så fantastiskt kompetenta och erfarna medarbetare.

– Om man är på en förändringsresa, och vill lyckas med sitt uppdrag, är det oerhört viktigt att attrahera de allra bästa medarbetarna och ge dem förutsättningar att fortsätta växa hos oss. Det har vi lyckats med genom att se till att ha rätt infrastruktur internt, i form av exempelvis ledarskapsprogram, samtidigt som vi också har etablerat goda relationer med studenter. Det är jättekul att se att vår HR-chef vunnit en rad olika utmärkelser under de här åren just för att vi jobbat så strukturerat med de här frågorna.

Som trainee ute i världen

Ylva förklarar att Business Swedens varumärke i princip var okänt 2014. En viktig del av employer brandingarbetet har därför varit att ledningsgruppsmedlemmar varit i kontakt med universitet och högskolor samt kommit ut och berättat för studenter om organisationens uppdrag.

– En annan satsning som stärkt vårt varumärke är vårt traineeprogram – Talent Accelerator – som vi i dag har kört i två och ett halvt år. Som trainee hos oss får du tillbringa sex månader vardera på två olika internationella marknader och delta som associate i de projekt som respektive kontor driver. Efter ett år erbjuds du jobb här hos oss. Av tio traineer landar två i Stockholm och resten utomlands på någon av de drygt 50 marknader där vi verkar.

Ett viktigt uppdrag

Ylva tror att anledningen till att deras resa varit så framgångsrik är att de hela tiden jobbat med tydliga mål. Man har inte bara siktat mot att göra en finansiell turnaround, utan också satsat starkt på att vara extremt konkurrenskraftiga internationellt.

– Jag tror att det är ett fokus som gör oss väldigt attraktiva som arbetsgivare. Sedan tror jag att alla som väljer att jobba på Business Sweden gör det på grund av det viktiga samhällsuppdraget som vi har, med meningsfulla och samtidigt komplexa arbetsuppgifter. Vi gör inte bara gott för bolagen som vi hjälper, utan också för Sverige och svenskt näringsliv.

Sara Schedin
Publicerad 02 oktober 2017

Fler Number One-artiklar

Årets Student
Spara artikel
Året student 2018: Här är vinnarna