Meny

Arla öppnar sitt kök för att hitta nya talanger

Arla öppnar sitt kök för att hitta nya talanger
30 januari

I dag säljer bondekooperativet Arla till över hundra marknader och har kontor i fler än trettio. HR-direktören Paulina Ekvall vill nu hitta talangerna som kan leda Arlas resa framåt – genom att se hur de fungerar i köket.

Det var när hon jobbade i London på 80-talet som Paulina Ekvall upptäckte sin fallenhet för att utveckla människor. Hon flyttade tillbaka till Sverige för att studera personalvetenskap, och i dag pendlar hon från den lilla skånska orten Viken till jobbet som HR-direktör på Arlas Stockholmskontor.

Står bakom Guldkalven

Som HR-direktör är Paulina Ekvall ytterst ansvarig för personalfrågor inom Arla Sverige. Hennes arbetsområden sträcker sig från employer branding och rekrytering till ledarskap, talang och kompetensutveckling. Bland hennes initiativ finns Guldkalven, ett talangprogram för Arla-medarbetare i början av karriären.

– De flesta bolag har ledarskapsprogram och talangprogram, men få inkluderar människor som inte har blivit chefer eller specialister än och det är synd. Guldkalven var bland det första jag gjorde på Arla. Jag tog fram konceptet tillsammans med mitt team och utvecklade de olika modulerna i programmet, säger Paulina.

16 Arlamedarbetare väljs ut till Guldkalven varje år. De får jobba i kompetensutvecklande projekt med stöd från mentorer i senior management. Syftet är att utmana och utforska sin egen karriärväg.

– Det behöver inte handla om att klättra hierarkiskt utan om att bredda sin kompetens eller hitta ett område som man brinner för. Det är grymt roligt att få se människor komma till insikt med vad de vill göra eller ta steget utanför sin komfortzon och göra något nytt.

Dela kök med ledningen

När det kommer till Arlas employer branding-arbete menar Paulina att HR-avdelningen står för strukturen och strategin, men att det finns ett enormt intresse från resten av verksamheten och ledningen att delta i arbetet – och att det är nödvändigt när man ska kommunicera en verklig bild av ett företag. Det var med den tanken i bakhuvudet som Paulina utvecklade konceptet Arla Cooking Challenge som har premiär i januari. Under vintern tar Arla emot ansökningar till matlagningseventet där nio lovande talanger får laga mat med bolagets senior management.

– Eftersom passionen för mat alltid är närvarande på Arla kom vi på idén att öppna vårt kök för talangerna. Vi vill ge potentiella medarbetare en inblick i hur vi verkligen fungerar, och finns det något bättre sätt att lära känna någon än att laga mat med dem?

13 000 ägare

När Paulina började på Arla 2014 var det bland annat tanken att arbeta i ett kooperativ som lockade henne.

– Det är ganska häftigt att jobba i en verksamhet som ägs av 13 000 bönder i sju länder. Vår vinst går inte in i någon okänd fond; här går pengarna tillbaka till bönderna. Det är något som märks i verksamheten.

Arla är i dag Nordens största FMCG-bolag och en verksamhet som säljer till över hundra länder.

– De som söker sig hit får gärna vara sugna på att följa med till nya marknader. Letar du efter en internationell karriär är Arla helt rätt val, säger Paulina.

Nanna Brickman
Publicerad 30 januari

Fler Number One-artiklar

Nominerade
Spara artikel
Årets emeritus/personaldirektör