Kommunsekreterare

KOMMUNSEKRETERARE


Arbetsplatsbeskrivning


Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Administrativa avdelningen är en av kommunledningskontorets sex avdelningar med 40 medarbetare. Verksamheten är organisatoriskt indelad i fem enheter varav kanslienheten, till vilken du kommer att tillhöra, är en.

Som kommunsekreterare blir du en av sju medarbetare. Vårt gemensamma uppdrag är att stötta och ge service till politiker, chefer och handläggare. Kanslienhetens service till politiken omfattar kommunfullmäktige med presidie- och valberedning samt kommunstyrelsen med dess utskott och beredningsorgan. Vi ger även service till ytterligare fyra nämnder och två samarbetsråd. I vårt ansvar ingår också kommunstyrelsens diarium, förtroendemannaregistret m.fl. administrativa uppgifter. Vi arbetar i dokument- och ärendehanteringssystemet Platina.


Arbetsbeskrivning


Gör Gävle offentligt!

Vi söker dig med intresse för demokrati och samhällsfrågor och vill befinna dig mitt i hjärtat där de viktiga besluten om Gävle fattas.
Vi söker dig som vill samordna och säkerställa ärendeprocessen och stötta handläggare och beslutsfattare.
Vi söker dig som vill utveckla vår ärende- och beslutsprocess mot en helt digital hantering.

Som kvalificerad kommunsekreterare kommer du huvudsakligen att ansvara för samordning av beslutsprocessen i kommunstyrelsen kring det administrativa stödet. Du kommer att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll – allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du kommer att närvara under möten inom kommunstyrelsen och i dess olika utskott och beredningar. I förekommande fall kan du komma att vara sekreterare även i kommunfullmäktige samt delvis och vid behov, i andra nämnder som omfattas av kanslienhetens uppdrag. I ditt huvuduppdrag ingår att samordna beredningen av ärenden, kontrollera ärendeflöden och du ansvarar för expediering av beslut och bevakning av verkställigheten av fattade beslut. I ditt uppdrag ingår att kontrollera att rätt handlingar finns tillgängliga i rätt tid. Du har tillgång till administrativt stöd inom vår egen enhet.

Du arbetar nära den politiska ledningen. I ditt uppdrag ingår därför att vara ett stöd till förtroendevalda samt till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag. Kommunledningskontoret är vägledande i administrativa processer. Därför ingår i ditt uppdrag att samordna regelbundna möten med kommunens övriga nämndsekreterare. Tillsammans driver ni utvecklingen av de administrativa rutinerna i syfte att säkerställa kommunens beslutsprocesser. I tjänsten kan därför komma att ingå vissa utredningsuppdrag.

Vi ser just nu över våra rutiner och har som mål att skapa en effektivare och helt digitaliserad ärende- och beslutsprocess. Där kommer du att ha en självklar roll då du är med och bidrar till att utveckla den.


Kvalifikationer


Du har examen i en eftergymnasial utbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning, särskilt i kommunallagen men också i förvaltningslagen och offentlighetsprincipen. För att lyckas i rollen behöver du ha kunskap och förståelse för den kommunala organisationen och dess beslutsvägar. Det är därför meriterande om du arbetat med kvalificerat administrativt arbete i kommunal eller statlig verksamhet.

Du har ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor. Du är bra på att samarbeta och bygga relationer och nätverk i en större organisation och du har ett serviceinriktat förhållningssätt.
Som person är du noggrann och ansvarsfull. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har förmåga att skapa struktur, ordning och reda i ärendeprocessen.

Du är analytisk och har förmåga att väga samman komplex information som hjälper dig att göra avgränsningar och prioritera rätt frågor. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan uttrycka dig väl både i tal och skrift.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och att bli godkänd vid registerkontroll innan anställning.


Anställningens omfattning


Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid


Ansökan


Ansök senast: 2017-10-30
Referensnummer: KLK 29/17


Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Övrig

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Intresserad av tjänsten men saknar CV?

Du kan snabbt och smidigt påbörja din ansökan via vår mobil/snabbansökan
Visa ditt intresse så är chansen större att jobbet blir ditt!


Ansök

Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör