24.

Namn:

Lena Bruhn

Titel:

Recruitment Marketing & Employer Branding Manager.

Utbildning:

Internationella ekonomlinjen, inriktning marknadsföring (Bachelor of Business Administration), Handelshögskolan i Göteborg, examen 1983.

Vilken är din favoritinnovation?

”Penicillinet.”

Innovation, hållbarhet, digitalisering och möjligheter – så skulle Siemens kunna sammanfattas.

Lena Bruhn är Recruitment Marketing & Employer Branding Manager på Siemens. Hit kom hon för drygt två år sedan, då hon var på jakt efter nya utmaningar i karriären. 

Varför sökte du dig till Siemens?

– Det är ett spännande företag och jag drivs av att arbeta med meningsfulla saker som skapar nytta för framtiden. Siemens är marknadsledande i digitaliseringsutvecklingen och vi arbetar inom många intressanta områden, vilket gör att vi har möjlighet att påverka samhället genom det vi gör och den breda kompetens som vi har. Vi kan erbjuda smarta lösningar som många andra företag inte kan.

Hur är det att jobba på Siemens?

– Stämningen är sympatisk och prestigelös. Det är en tillåtande attityd under ansvar och en öppen atmosfär, vilket till exempel visas genom att alla medarbetare uppmanas att agera som om företaget var deras eget. Det ägarskapet och mångfald är två saker vi arbetar mycket med för att alla ska känna sig engagerade i företaget. Vi ser det som en tillgång som ökar möjligheterna till innovativa lösningar.

Vad görs för medarbetarnas utveckling och trivsel?

– I ett så stort företag som Siemens är finns det många olika tjänster och möjligheter till utveckling. Man förväntas ta ansvar för sin egen utveckling baserat på sina mål och intressen, och cheferna är uppmuntrande till varje medarbetares utveckling och egna initiativ. Det kan handla om ett byte av tjänst, att man fördjupar sig i det man redan arbetar med, går en utbildning eller börjar arbeta i ett annat land.

Vad skiljer Siemens från konkurrenterna?

– Vi ligger i framkant sett till innovation och hållbarhet. Vi är ett framtidsföretag och jobbar med komplexa och energismarta lösningar. Siemens är klimatsmarta byggnader och avancerad 3D-printing, tillverkningen av hushållsmaskiner har vi sedan länge lämnat bakom oss. Ett, enligt mig, fint kvitto på att vi gör något bra är att i en studie som gjorts av cleantech-tidningen Corporate Knights, som presenterades på World Economic Forum, utsågs vi till världens mest hållbara företag i år. Så vill du jobba med ny teknik, utveckling och ha en bra arbetsmiljö är det här rätt plats.

My Ulvander
Publicerad 21 augusti

Fakta om Siemens

Bransch

Industri, energi, infrastruktur och städer, hälso- och sjukvård.

Marknader

Hela världen.

Huvudkontor

München.

Antal anställda

Cirka 350 000 anställda globalt.

Kontor

Finns på 40 orter i Sverige.

Anställdas bakgrund

Bland akademiker främst civil- och högskoleingenjörer med olika inriktningar,samt civilekonomer.

Medelålder

45 år.

Könsfördelning

22 % kvinnor, 78 % män.

Läs mer om Siemens på Shortcut Se nästa artikel