U.

Namn:

Dominic Stengård

Titel:

Head of Development.

Utbildning:

Data/systemvetenskap, Stockholms universitet, examensår 2003.

Vilket råd hade du velat ge dig själv i början av karriären?

”Landa i vad du tycker är kul, intressant och meningsfullt och välj karriär därefter. Var inte för strategisk.”

För innovationsdrivna Enterprise Tech är vidareutbildning en självklarhet i en snabbfotad värld.

Aftonbladet.se, svd.se, blocket.se, prisjakt.se, hitta.se, motesplatsen.se. Bolag som Schibsted Media Group äger och många fler därtill. De vardagsnära sajterna var ett av skälen till att Dominic Stengård lockades till Schibsted och en roll som Team Leader. Två år senare är han Head of Development på innovationsdrivna Schibsted Enterprise Tech, spindeln i webbnätet på Schibsted Media Group.

Vilket var ditt första intryck när du började på Schibsted Enterprise Tech

– Det som var tydligt var att jag hamnat i en snabbfotad värld. Och att Schibsted har sin bas i tidningsbranschen då vanan vid deadlines hänger kvar i väggarna. Koncernen är spännande och jag trivs med kollegorna. Med facit i hand är det därför jag är kvar. Jag fick en fantastisk arbetsplats med prestigelösa människor.

Finns det en balans mellan privat- och arbetsliv?

– Jag ser Enterprise Tech som en omtänksam familj med starkt teknik fokus och vi är måna om att alla ska uppleva en balans mellan arbete och privatliv. När vi jobbar är det plattan i mattan men vi jobbar sällan övertid. Mitt eget motto är att vara framgångsrik i livet – inte bara i karriären. Det handlar om en helhet där hälsa, sömn och kost måste vara i balans.

Hur jobbar ni med internutbildning?

– Vi måste alltid höja ribban för vad vi tror är möjligt. Vi satsar därför hårt på vidareutbildning. Bland annat har man Schibsted Learning Lab med utbildningar varje vår och höst. Sedan har vi riktade utbildningar där det handlar mer om individuella spjutspetsinsatser. Utöver det åker vi på globala konferenser och har Schibsted Hackdays med utvecklare från olika företag under sex heldagar per år.

Finns det något tillfälle då du känt dig extra stolt över din arbetsgivare?

– Jag är otroligt stolt över mitt team som dagligen gör ett fantastiskt jobb. Jag vill också nämna insatsen som gjordes förra året då Schibsted hade en insamlingskampanj för Sjöräddningssällskapet som resulterade i ett ekonomiskt bidrag till Gula båtarna i Medelhavet. 1800 liv kunde räddas. Det var en häftig insats av koncernen.

Eva Rydinger
Publicerad 12 juni

Fakta om Schibsted

Bransch

Media/tekonologi

Antal anställda

7000 (globalt) varav 1800 i Sverige

Anställdas bakgrund

Journalister, ekonomer, säljare, systemvetare/ingenjörer.

Könsfördelning

43 % kvinnor, 57 % män

Läs mer om Schibsted på Shortcut Se nästa artikel