U.

Namn:

Cristina Roca Shouri

Titel:

Försäljningschef.

Utbildning:

Bachelor inom företagsekonomi, Academy of Economic Studies Bucharest & University of Trier. Mastersprogram inom Internationellt strategiskt ledarskap på Stockholms universitet. Examensår 2008.

Vilket är ditt smultronställe i Sverige?

”Riddarholmen i Stockholm. Den platsen är fantastisk och ger en känsla av rymd och storhet. På något sätt personifierar platsen Stockholm och ger en vision av hela staden.”

Den internationella mediekoncernen Schibsted Media Group ger utrymme för utveckling hos sina medarbetare.

Schibsted står bakom många kända varumärken – som Aftonbladet, Lendo, Prisjakt, Compricer, Svenska Dagbladet och Blocket.se. Cristina Roca Shouri, försäljningschef på Schibsted i Stockholm, är en av 6 900 medarbetare som jobbar med liknande varumärken i 30 länder.

Vad är det mest spännande med att jobba på Schibsted?

– I dagens snabba medieklimat är ingen dag den andra lik och det gäller att hänga med i svängarna. Det är viktigt att alltid sätta kunden i fokus, tänka kreativt och att hela tiden ligga steget före. Vi skräddarsyr den perfekta lösningen för varje kund och tar fram effektiva strategier med hjälp av våra varumärken. Cheferna litar på sina medarbetare och deras kompetens, något som definitivt bidrar till kreativiteten. Jag är själv i en chefsposition och jag vet att frihet under ansvar är lika viktigt som att alltid finnas där som bollplank och stöd.

Vilket råd hade du velat ge dig själv när du var ny på jobbet?

– Ha inte för bråttom. Det är ingen som förväntar sig perfekta resultat med en gång. Lita på att du har blivit utvald för att de ser något hos dig du kanske inte är medveten om själv en gång! När Schibsted ser någon de tror på vågar de satsa helhjärtat och om du slappnar av och låter allt falla på plats blir det som bäst.

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter hos Schibsted?

– Jag har utvecklats i en rasande takt sen jag började här, vilket jag är otroligt tacksam för. På fyra och ett halvt år har jag haft tre tjänster – mycket tack vare Schibsteds många internutbildningar som hjälper en vidare i rätt riktning. Vi har flera utbildningar i Norge, men även i andra länder. Det är väldigt roligt att få träffa kollegor från andra delar av världen. Hos oss är mångfald nödvändigt. Jag hade bara bott i Sverige i tre år när jag fick den fantastiska chansen att jobba här. Det är möjligt att jag var extra hungrig på att nå framgång eftersom jag var ny i landet, men jag vet också att Schibsted ser det som en tillgång att ha en stor mångfald bland sina anställda.

Liv Lövendahl
Publicerad 12 juni

Fakta om Schibsted

Bransch

Media/tekonologi

Antal anställda

7000 (globalt) varav 1800 i Sverige

Anställdas bakgrund

Journalister, ekonomer, säljare, systemvetare/ingenjörer.

Könsfördelning

43 % kvinnor, 57 % män

Läs mer om Schibsted på Shortcut Se nästa artikel