33.

Namn:

Stella Faber

Titel:

Consultant.

Utbildning:

Kandidat från Handelshögskolan i Göteborg, examen 2011. Master i nationalekonomi, Freiburg University i Tyskland, examen 2014.

Person jag skulle vilja ha som mentor:

"Sheryl Sandberg, den första kvinnan att ta plats i Facebooks styrelse. Jag läste nyligen hennes bok 'Lean In' som jag rekommenderar varmt till alla som vill ha inspiration."

Som konsult på Business Swedens kontor i London får Stella Faber arbeta i en internationell miljö – men för en svensk arbetsgivare. Det ger henne det bästa av två världar, enligt henne själv.

Efter en kandidat på Handelshögskolan i Göteborg, utbytestermin i Nederländerna och masterexamen i Tyskland kändes det självklart för Stella Faber att arbeta utomlands. Detta var en av anledningarna som gjorde att hon sökte sig till Business Sweden och fick jobb på kontoret i Berlin. Efter två år fick Stella erbjudandet att flytta till Londonkontoret vilket hon tackade ja till. Idag bor och jobbar Stella i London som konsult där hon hjälper svenska företag att etablera sig i Storbritannien.

Beskriv en dag på jobbet!

– En typisk arbetsdag på Business Sweden är intensiv men alltid varierande. Den största delen av mitt arbete går ut på att hjälpa svenska bolag att etablera sig i Storbritannien. Det innebär att vi bidrar med marknadsanalyser, sälj och affärsutveckling lokalt. Jag har kontakt med många olika aktörer i kombination med kundmöten för att lära känna kunden och förstå deras verksamhet. Vi samarbetar mycket med Business Sweden’s kontor runt om i världen.

Vilka utmaningar möter du?

– Varje dag behöver jag vara flexibel och snabbt kunna ställa om mellan olika arbetsuppdrag. För att på bästa sätt kunna bemöta och hjälpa våra kunder behöver jag kunna agera som strateg, projektledare och expert i olika frågor och branscher. Att kunna växla mellan dessa roller på kort tid är en utmaning, men det är samtidigt det som gör att jag trivs så bra. Under min tid på Business Sweden har jag byggt ett ovärderligt nätverk av kontakter vilket är nödvändigt för att kunna göra mitt jobb.

Vad är det som lockar dig med att jobba i en internationell miljö?

– Att få ett bredare perspektiv på tillvaron än bara den svenska, genom att lära känna nya människor och nya kulturer. Att flytta utomlands är ett stort äventyr i sig. Inom Business Sweden är det lätt att röra sig mellan olika kontor globalt om man har språkkunskaperna som krävs. Business Sweden är en svensk arbetsgivare men med en närvaro över hela världen vilket gör oss till en internationell spelare, det ger mig det bästa av två världar.

Berätta om ett tillfälle då du var stolt över din arbetsinsats!

– I Tyskland jobbade jag mycket mot livsmedelsindustrin. Där upplevde vi att många svenska livsmedelsföretag inte var tillräckligt förberedda på att börja exportera till en större marknad. Då tog jag initiativet att starta ett sorts exportprogram för livsmedelsföretag i Sverige som startades som ett pilotprojekt förra året, och som fått fortsätta även i år. Det består av ett antal aktörer som träffas kontinuerligt för att ta fram en budget, en internationaliseringsplan, och anpassa sina hemsidor till internationella marknader. Det är högt i tak på hela Business Sweden, har man bra idéer och är beredd på att driva dem så blir de ofta till verklighet.

Sofie Lundmark
Publicerad 12 juni 2017

Fakta om Business Sweden

Bransch:

Management konsult.

Marknader:

Fler än 45 länder.

Huvudkontor:

Stockholm.

Antal anställda:

500 globalt, varav cirka 130 i Sverige.

Anställdas bakgrund:

Huvudsakligen civilingenjörer och ekonomer.

Läs mer om Business Sweden på Shortcut Se nästa artikel