Raket +8
Ekonomi

Namn:

Torbjörn Lilliebjelke

Titel:

Product Development Manager på Santa Maria.

Utbildning:

Civilingenjör Bioteknik, Chalmers 2010.

Vilket är ditt smultronställe i Sverige?

”Öarna och skärgården utanför Strömstad, där har jag tillbringat många somrar som barn. Det är dit jag längtar när jag behöver koppla av!”

På Santa Maria är jakten på den bästa smaken ständigt i fokus.

Företaget Santa Maria från Mölndal har satt prägel på många fredagsmys och middagar i landet och är nu ett internationellt bolag. Torbjörn Lilliebjelke gjorde sitt examensjobb här och är nu ansvarig för produktutvecklingen av kryddor.

Ni är marknadsledande i Norden – hur gör ni för att behålla den positionen?

– Konkurrensen är hård, man måste alltid ligga i framkant och lyssna på vad konsumenten vill ha. Vi arbetar ständigt med att förfina smakerna, för smaken är vår starkaste konkurrensfördel. Men det är också viktigt att minska mängden socker, salt och tillsatser. Vi ska till exempel minska saltet med 400 ton till 2020 i våra produkter.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Den är väldigt varierad, vilket också är bland det roligaste med det här jobbet. Ena stunden är man i fabriken och testar en ny produkt, nästa stund sitter man i möte med en leverantör, och lite senare befinner man sig i sensorikrummet för provsmakning. Det blir aldrig tråkigt!

”Vi arbetar ständigt med att förfina smakerna, för smaken är vår starkaste konkurrensfördel.”

Varför ska man söka jobb på Santa Maria?

– Är man intresserad av mat är Santa Maria en perfekt arbetsplats! Oavsett vilken avdelning man jobbar på, kan man vara delaktig i våra produkter. Det är också ett familjeägt företag vilket märks i att man satsar långsiktigt. Jag upplever att det finns mycket utrymme att utvecklas genom nya arbetsuppgifter och karriärvägar internt, vilket jag själv är ett bra exempel på. Behöver man vidareutbildas och bredda sin kompetens så går det att ordna. Själv fick jag bland annat gå en utbildning i USA i hur man gör tortillas, det var verkligen spännande! Att få nya kunskaper gör ju jobbet ännu roligare.

Vad är du mest stolt över i ditt jobb?

– Förutom att få arbeta med att utveckla ett så starkt varumärke som Santa Maria, är jag väldigt stolt över våra initiativ att förbättra levnadsstandarden för de som odlar våra kryddor runt om i världen och deras familjer. Vi samarbetar dels med Rädda Barnen men också direkt med leverantörerna, där vi bland annat hjälp till att bygga en skola i Peru.

Pernilla Fredholm
Publicerad 12 juni 2017

Fakta om Santa Maria

Antal anställda

900.

Läs mer om Santa Maria på Shortcut Se nästa artikel