Volvokoncernen jammar fram idéerna på virtuella forum
15 Dec 2015 kl: 00:00

Volvokoncernen jammar fram idéerna på virtuella forum

Volvokoncernen verkar i en bransch där innovation och utveckling alltid står i centrum. Det ställer höga krav på medarbetarnas uppfinningsrikedom.

Hur tar ni tillvara på nya idéer?

– En uppskattad sak vi drivit är våra innovationsjam. Vi sätter upp virtuella forum där man kan utmana organisationen kring en fokusfråga som sedan kan brytas ned i mindre delrubriker. Till exempel hur vi ska lösa co2-problematiken långsiktigt för våra lastbilar eller hur vi kan förbättra säkerheten omkring tung trafik i Kina. Den stora fördelen är att medarbetare världen över kan delta och komma in med idéer, feedback och frågeställningar omkring ämnet. Sedan väljs de mest spännande idéerna ut och drivs vidare i projekt.

– Vi har också haft innovationscoacher i verksamheten som kunnat agera som stöd och hjälp för att driva på idéer i början. En sak jag personligen brinner för är något vi kallar innovation roadshows där vi ställer ut pågående innovationsprojekt som alla får komma och titta på och diskutera med de som driver dem.

Minns du något projekt som extra roligt?

– I stora företag kan det vara så att idéer som kommer fram inte passar in i den vanliga verksamheten. Volvogruppen tillverkar lastbilar, har du en idé som inte riktigt kopplar till lastbilar kan det vara en helt ny affärsmöjlighet för företaget, men svårt att genomföra i de processer som finns. Då har vi testat att driva små virtuella företag som sätts upp under en tid med en fiktiv vd och personal för affärs- och teknikutveckling. Vi har resurssatt det bland annat med studenter som gör exjobb. Det handlar om att skapa ett effektivt och engagerat mindre team utan allt annat som kan störa. Det var väldigt spännande och givande.

Vad är framtidens melodi för innovation?

– Att koppla ihop utvecklaren med externa partners och kunder kommer allt mer. Det gäller för utvecklingen av vanliga hårda produkter men framför allt för mjukare produkter såsom tjänster. Det är ofta de som använder produkterna som har väldigt bra idéer, och det gäller att ta tillvara på dem. Vanföreställningen att det sitter ett geni i ett hörn och sprutar ur sig idéer är väldigt förlegad. Innovation handlar om att stimulera samverkan för att skapa något nytt.