Föregående Nästa

Visma vill bli mest attraktiva i Sverige

Visma vill bli mest attraktiva i Sverige
29 januari 2016

Spännande resor för medarbetarna, påkostade satsningar på kontorsmiljön och den drivande motorn i att effektivisera allt för småföretag, medelstora bolag och stora kunders affärsprocesser. Visma har den våghalsiga visionen att vara Sveriges attraktivaste arbetsgivare år 2020.

När Marcus Fjordevik läste sista året på Linnéuniversitets systemvetarprogram var det inget snack om var han ville göra sin praktik. Hans mamma hade jobbat på Visma i flera år, och många av hans vänner likaså.

– Det är en av Växjös största och populäraste arbetsplatser, och när jag har varit här på besök har jag alltid slagits av hur bra stämning det är. Det är en ganska låg snittålder och det märks verkligen, det är ett hungrigt företag.

Rakt in i hetluften

Vismas koncern består av ett stort antal bolag med över 7000 anställda och som arbetar med effektivisering för stora, medelstora och små bolag. Den delen av Visma som Marcus arbetar i är landets ledande leverantörer av allt som småföretag kan tänkas behöva, oavsett om det handlar om renodlade bokförings-, löne- och faktureringssystem eller verktyg till att bygga sajter och webshoppar. Och det är just Visma Webshop som Marcus arbetar med.

– Efter min praktik fick jag kliva rakt in i hetluften som testledare. Som systemvetare i allmänhet och testledare i synnerhet har jag ju lite av en generalistroll, jag kan lite om mycket, vilket är väldigt spännande.

Byggde en robot

När Marcus började fanns det ingen rutin för hur nya versioner av Visma Webshop skulle kvalitetssäkras och testas, så Marcus fick vara med och konceptualisera den från allra första början.

– Det har varit en lång och oerhört lärorik resa. Nu görs testandet automatiskt, istället för att en person ska sitta och testa systemet så görs det av en robot som sedan loggar allting. När något går snett på grund av en bugg så ser vi exakt vad när och hur det skedde. Det är ganska coolt, och väldigt kostnadseffektivt.

”Vår nye vd har lagt väldigt mycket krut på att förbättra arbetsmiljön och har visionen att Visma ska vara Sveriges attraktivaste arbetsgivare år 2020.”

Resa till Bali

Visma är vida känt för att återinvestera tid och pengar i sina medarbetare. Varje år arrangeras till exempel en resa. I fjol styrdes kosan till Österrike och Slovakien för Växjökontoret och i år ska Marcus och hans kollegor åka till Bali.

– Det är ju oerhört lyxigt, vår nye vd har lagt väldigt mycket krut på att förbättra arbetsmiljön och har visionen att Visma ska vara Sveriges attraktivaste arbetsgivare år 2020. Vi har till exempel nya kaffeautomater, bubbelvatten i kranar och gratis träning två gånger i veckan. Det kanske låter trivialt, men det är sådana småsaker som påverkar vardagen mest, tycker jag.

Knyter an unga företagare

Ett raffinerat sätt som Visma har marknadsfört sig mot studenter på är det nära samarbetet med utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet. Alla deltagare runt om i landet får ta del av Vismas datorprogram och system kostnadsfritt när de driver sina företag.

– Det är inte bara ett ypperligt sätt att marknadsföra våra produkter på, det är även ett sätt för oss att marknadsföra vårt arbetsgivarvarumärke, säger Marcus och avslutar med var han ser sig själv i framtiden:

– Här på Visma, förstås. Vi har en väldigt spännande resa framför oss. Vi bara växer och växer, och jag tror verkligen på visionen att vi ska vara Sveriges attraktivaste arbetsgivare år 2020.

Shortcut
Publicerad 29 januari 2016

Taggar

visma
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör