”Vi leder den digitala utvecklingen av mediebranschen”
10 Jun 2015 kl: 00:00

”Vi leder den digitala utvecklingen av mediebranschen”

Från norska justitieministerns kansli till ledningsgruppen på SvD. 35-åriga Kjersti Thorneus, tillförordnad marknads- och försäljningsdirektör, har haft en spännande karriärresa.

Berätta, hur har du kommit dit du är i dag?
– Efter att ha varit politiskt aktiv i det norska liberala partiet Venstre under flera år fick jag efter min civilekonomexamen frågan om jag ville bli finanspolitisk rådgivare åt norska parlamentet, därefter blev jag politisk rådgivare till justitieministern. Men jag längtade efter att jobba mer operationellt, och sökte mig därför till mediebranschen och Schibsteds traineeprogram. Som trainee fick jag möjlighet att testa olika roller och bolag inom koncernen. Jag valde sedan att fortsätta karriären inom försäljning och marknadsföring på Schibsted-bolaget SvD, som är ett framgångsrikt tidningskoncept med ett viktigt samhällsuppdrag och en kultur som är öppen, prestigelös och förändringsbenägen. SvD var till exempel först bland dagstidningarna att anamma tabloidformatet och gjorde tidigt en digital satsning. Jag har utvecklats i takt med tidningen och har haft flera olika roller, bland annat digital affärsutvecklingschef och försäljningschef, innan jag fick min nuvarande roll som tillförordnad marknads- och försäljningsdirektör.

Varför ska unga talanger söka sig till ­Schibsted?
– Schibsted är ett spännande mediehus som drivs av ett publicistiskt uppdrag och är världsledande inom digital media. Inom koncernen finns ett tjugotal bolag. SvD, Aftonbladet och Blocket tillhör kanske de mesta kända men här finns även bolag som Mötesplatsen, Prisjakt och LetsDeal. Karriärmöjligheterna är många, både i Sverige och utomlands. Blocket-konceptet har till exempel exporterats till mer än 40 länder. Inom Schibsted är man bra på att ta tillvara ungas drivkraft och hitta roller och projekt som upplevs utmanande.

Vilka vill ni rekrytera?
– Vi söker drivna personer som vill arbeta i gränslandet mellan teknik, journalistik och ­affär. Vill du skapa framtidens media redan i dag, är det Schibsted du ska välja.