Föregående Nästa

“Hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning”

“Hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning”
13 december 2017

Som projektledare på Business Swedens kontor i Bangkok hjälper Vlad Månsson svenska företag att öka sin konkurrenskraft i Sydostasien.

Vlad Månsson bor på promenadavstånd från Business Swedens kontor i Bangkoks affärsdistrikt där han varit baserad sedan två och ett halvt år tillbaka. Vlad började arbeta  som konsult och arbetar idag som projektledare. För honom är Bangkok en perfekt mix av det charmiga och lite kaotiska Asien – samtidigt som staden  har alla bekvämligheter man kan tänkas behöva.

– Från ett affärsperspektiv är Bangkok också en väldigt intressant hub i regionen. Thailand är en av Sydostasiens viktigaste ekonomier och genomgår just nu en transformation inom väldigt många industrier, vilket gör det till ett intressant land för svenska företag. Landet gränsar också till snabbväxande och dynamiska, men fortfarande outforskade, marknader som Myanmar, Kambodja och Laos där svenska bolag ofta behöver stöd.

Vad gör du på jobbet?

– Jag är ansvarig för teamen i projekten och för leveransen mot kund. I vår region, som är Sydostasien, arbetar vi mycket med marknadsanalys och marknadsstrategi åt framförallt medelstora och större svenska bolag. Det kan till exempel vara att hjälpa företag att analysera sin potential på olika marknader, att identifiera vilka potentiella kunder som finns där, och hur de kan vinna mot konkurrenterna. Min bas är Bangkok men jag jobbar också nära de andra kontoren i Sydostasien.

Berätta om Business Swedens statliga uppdrag!

– Vårt statliga uppdrag är att stärka svenska företags internationalisering och därmed bidra till ökad sysselsättning och tillväxt för Sverige. Till exempel anordnade vi för några veckor sedan workshops och diskussioner mellan svenska bolag, som erbjuder innovativa lösningar och kompetens inom temat “Smarta städer”, samt thailändska beslutsfattare och potentiella kunder.

  ”Thailand är en av Sydostasiens viktigaste ekonomier.”

Hur har din resa inom Business Sweden sett ut?

– Jag började min karriär inom bolaget som konsult på vårt kontor i Shanghai för cirka tre år sedan och har varit baserad i Bangkok sedan 2015 där jag nu jobbar som projektledare. Eftersom vi har över 50 kontor runt om i världen är det relativt enkelt att byta mellan kontoren efter en viss tid om det finns behov av ens kompetens på det stället man vill jobba på. Om två år kanske jag jobbar mot andra marknader i en helt annan världsdel.

Vad gör dig stolt över ditt jobb? 

– Att jag får vara med och lösa några av de svenska bolagens mest komplexa internationella utmaningar och hjälpa dem att lyckas göra affärer på de globala marknaderna. Det är fantastiskt att se dem expandera utomlands, hitta nya kunder och övervinna olika typer av handelshinder. Det är också väldigt roligt att lyfta Sverige som attraktiv handelspartner utomlands.

Sara Schedin
Publicerad 13 december 2017
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör