”Vi behöver fler som tänker utanför ramarna”
9 Nov 2016 kl: 00:00

”Vi behöver fler som tänker utanför ramarna”

Ehsan Fadakar tar emot i Schibsteds nya kontor i centrala Stockholm. Härifrån är det utsikt över stora delar av Stockholms innerstad och när man besöker Sveriges ledande mediakoncern känner man att man är mitt i händelsernas centrum. Här huserar Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, Lendo och andra företag som ägs av den globala mediekoncernen Schibsted. Schibsted förstod tidigt den digitala transformationen som branschen stod inför och har byggt ett ekosystem av sajter som kompletterar varandra och som driver trafik till koncernens olika företag och verksamheter.

Schibsted är i dag en mångfacetterad koncern och söker många olika typer av kompetenser, primärt i tre olika grupper: Traineeprofilen; entreprenörer och världsledande teknisk kompetens. Gärna personer som inte har gått den raka vägen via universitetet utan skapat sin egen väg. Personer som har spännande nya idéer eller spetskompetenser och som vill vara med på den banbrytande resa Schibsted har gett sig in på. Personer som Ehsan Fadakar alltså.

– Vi behöver fler som tänker vilt och utanför ramarna. Gärna du som kommer på nästa Facebook, konstaterar han och ler.

Ehsan säger att han ser det som en stor fördel att komma från en annan bakgrund än den traditionella. Han har bott i förort, han kommer från en annan kultur och talar andra språk än svenska.
– Alla bolag behöver olikheterna. I traditionella mediehus kan det bli väldigt homogent, men så är det inte på Schibsted, berättar han.

Ehsan är uppvuxen i Göteborg, men hans familj kommer från Iran. Han har även bott utomlands och bland annat pluggat journalistik i Sydafrika, samtidigt som han spelade rugby. Hans cv är imponerande. Han har jobbat sig uppåt och inte tagit den traditionella vägen. Karriären har gått via sportreporter på GT, via Nyheter24 och Aftonbladet till den nuvarande rollen som head of social strategy på Schibstedt.

– För tre år sedan började jag på Aftonbladet som chef för sociala medier i kombination med debattchef. De två rollerna hör ihop. Uppdraget handlade mycket om att utveckla tidningen i nya kanaler. Jag kom in till en 187 år gammal tidning för att utmana. Även om Aftonbladet var mycket framgångsrika digitalt så var mitt uppdrag att hitta nya vägar och lösningar för framtiden, berättar Ehsan.

– I dagens digitala värld blir publiceringarna sociala och journalistens uppdrag därmed bredare än tidigare. Vi pratade mycket om digital first på Aftonbladet – nu handlar det om social first.

På Schibsted uppmanas du till att ta initiativ och du får stöttning att realisera idéer som är bra. Som när Ehsan presenterade idén om Lajkat. Det räckte med en bra hisspitch och numera är Lajkat ett eget bolag.

– Det finns många interna karriärvägar på Schibsted. Det kan gå snabbt uppåt om du är kompetent och visar framfötterna. Det går inte att göra ett halvbra jobb om du vill komma någonstans. Här finns all stöttning för att du ska kunna lyckas, konstaterar Ehsan och fortsätter:

– Är du duktig och ambitiös är mediebranschen den mest utmanande just nu. Några av världens största bolag är våra konkurrenter, exempelvis Google och Facebook. På Schibsted har vi både det traditionella och det moderna och matchen mot de globala jättarna är en fajt som jag vill vara en del av.