”Vårt Innovation Lab stödjer innovationer och nytänkande”
14 Dec 2015 kl: 00:00

”Vårt Innovation Lab stödjer innovationer och nytänkande”

På SEB arbetar cirka 4 000 personer inom Business Support, varav hälften i Sverige, vilket gör banken till en av landets största IT-arbetsgivare. Josefin Janing, Scrum Master, och Josefin Eklund, Assisting Service Manager och Contract Manager, har olika bakgrund men förenas i en passion för problemlösning och utveckling.

Vad lockade er till SEB?
Josefin E: – Jag träffade SEB på universitetets arbetsmarknadsdagar och fick ett väldigt bra intryck. SEB:s IT Young Professional Programme kändes som en perfekt start på karriären och jag blev jätteglad när jag blev antagen. Under programmet arbetade jag som Assisting Service Manager samtidigt som jag och de andra deltagarna drev ett gemensamt projekt och gjorde studiebesök på såväl bankkontor som vår IT-avdelning i Litauen.

Josefin J: – Jag sommarjobbade på SEB under min studietid, trivdes med kulturen och kollegorna och valde att fortsätta efter min examen. Det som lockade mig med SEB är att det är en stor och internationell bank med massor av karriärmöjligheter. Du kan arbeta med allt från kundevents till rådgivning och IT. Jag har provat olika roller och har haft bra chefer som har sett mina styrkor och uppmuntrat mig att ta nästa steg.

”Här möts du av professionalitet men också mycket värme. SEB tänker långsiktigt och satsar på sina medarbetares utveckling”

Vad gör ni i dag?
Josefin J: – Som Scrum Master leder jag ett IT-utvecklingsteam. Mina kollegor är proffs på det tekniska, min uppgift är att skapa struktur, röja hinder, kommunicera med beställaren, bland annat SEB:s kapitalförvaltning, och se till att alla i teamet trivs. Vi arbetar agilt i tiodagars-sprintar som inleds med ett planeringsmöte och avslutas med en genomgång av det som har utvecklats. Jag trivs med att ha en coachande roll och att försöka sammanföra IT och affären.

Josefin E: – Jag jobbar på avdelningen Service and Architecture som ansvarar för tjänster och arkitektur inom IT Services och det tjänsteområde jag arbetar inom stödjer organisationen med arbetsplats- och telefonitjänster. I min roll ingår bland annat att stötta teamet i finansiell uppföljning samt att bidra i utveckling av tjänster. Jag jobbar även med implementation och underhåll av leverantörskontrakt.

Hur skulle ni beskriva SEB:s kultur?
Josefin J: – Här möts du av professionalitet men också mycket värme. SEB tänker långsiktigt och satsar på sina medarbetares utveckling. Jag har fått möjlighet att gå olika utbildningar inom ledarskap och processutveckling och har även deltagit i programmet SEB Young Talent, som låter unga drivna medarbetare arbeta med olika case och knyta kontakter både med varandra och med vår ledning.

Josefin E: – SEB är bra på att ta tillvara medarbetarnas idéer. Nyligen lanserades ett Innovation Lab, en tankesmedja som ska stödja innovationer och nytänkande inom banken.