”Vårt hållbarhetsfokus ger arbetet ett större syfte”
29 Jan 2016 kl: 00:00

”Vårt hållbarhetsfokus ger arbetet ett större syfte”

Martina Severin är svensk marknadschef för kategorin Home Care och ansvarar för varumärken som Via, Comfort och Cif. Efter sina snart sju år på Unilever har hon hunnit med ett år inom logistik och är för närvarande inne på sin fjärde roll inom marknad. Julia Lindberg har tio års erfarenhet av dagligvarubranschen och kom till Unilever år 2013, lockad av företagets hållbarhetsarbete och goda affärsrykte. I dag är hon svensk försäljningsdirektör för Home & Personal Care.

Vad är det som gör era jobb spännande?
Julia: – Det höga tempot och kontakten med människor; både kunder, konsumenter och medarbetare. Jag gillar att vad som helst kan hända under dagen. Ena stunden planerar jag strategier tre år framåt, i nästa ser jag till att varor kommer ut i butik till kommande vecka.

Martina: – Jag brinner för våra varumärken och känner en stolthet varje gång jag ser Unileverprodukter i en reklam eller på butikshyllan. Min roll är också väldigt omväxlande, jag jobbar med allt från produktplacering i tv-reklam till att göra försäljningsanalyser och marknadsplaner.

Hur märks Unilever Sustainable Living Plan i ert arbete?
Julia: – Hållbarheten genomsyrar allt vi gör, från designen av nya produkter till hur vi transporterar varor ut till butik. Det gör att arbetet får ett högre syfte och det är viktigt för mig. Det måste handla om mer än att bara sälja varor.

Martina: – Ett bra exempel på en hållbar produktsatsning är de nya färdigdoserade tvättkapslarna från Via. De flesta använder onödigt mycket tvättmedel när de tvättar, men med kapslarna kan du enkelt dosera korrekt utan kladd.

”Vi får det bästa av två världar. Unilever är ett globalt företag med stor produktportfölj och karriärmöjligheter, men känns ändå väldigt lokalt förankrat”

Hur internationell är er vardag på Unilever?
Martina: – Jag och mina kollegor har daglig kontakt med vårt europeiska team, främst med kontoret i Rotterdam. Vi har ett nära samarbete för att anpassa sortiment, lanseringar och kommunikation så att de passar den nordiska marknaden. Jag har också jobbat som nordisk produktchef och gått flera interna utbildningsprogram tillsammans med kollegor från hela Norden.

Julia: – Jag tycker att vi får det bästa av två världar. Unilever är ett globalt företag med en stor produktportfölj och karriärmöjligheter, men känns ändå väldigt lokalt förankrat. Vi har starka svenska varumärken och kan själva styra arbetet efter våra förutsättningar.

Vilka framtida utmaningar ser ni för Unilever?
Julia: – Omställningen till den digitala marknaden är en utmaning för hela branschen. Konsumenterna blir allt mer välinformerade och utvecklar nya mönster. Det är upp till oss att följa dem och ge dem möjligheter att upptäcka och köpa våra produkter i nya kanaler.

Och för er själva?
Martina: – Jag fortsätter gärna vidare inom sälj eller marknad, antingen här i Sverige eller en europeisk eller global roll. Det som gör en karriär inom Unilever så spännande är att det finns så många olika roller och att organisationen ständigt utvecklas. Om du har driv och passion kan du forma din drömroll här.