Världens mest innovativa företag
18 Mar 2009 kl: 00:00

Världens mest innovativa företag

Shortcut gräver djupare i vad som kännetecknar listans höjdare.

Du kanske är bekant med den stående tandkrämstuben.
Men vem kom egentligen på idén att förändra locket på de gamla tuberna så att de kunde ställas på höjden? Det låter enkelt, men bakom enkla lösningar finns ofta stora tankar. Ett företag som ägnar sig åt just det är Ideo, ett designföretag som arbetar med några av världens största varumärken.

Ideo hamnar högt upp – närmare bestämt på plats 28 – i en internationell ranking över innovativa företag som tidningen BusinessWeek har gjort.

Med sina okonventionella researchmetoder hjälper Ideo sina kunder att ta fram helt nya idéer och koncept som innefattar allt från att göra en bättre vattenflaska för cyklister till ett helt nytt sätt att utforma kundvagnar. Det var också Ideo som tog fram den första musen till Macintoshdatorn 1980.

– Andra företag närmar sig ett problem utifrån perspektivet att de själva har de smartaste tänkarna bland sin egen personal, och att de kan tänka ut bra lösningar på egen hand. Vi ser det som att lösningen redan finns någonstans därute, och det är vi som måste ge oss ut och upptäcka den, säger Ideos vd Tim Brown, i en intervju i det amerikanska magasinet U.S. News.

När det gäller kreativitet och innovationer försöker Ideo ofta tänja gränserna för vad som är möjligt att genomföra.

– Det handlar inte om att prata om vad man skulle kunna göra, det handlar om att skapa och bygga det på riktigt – någonting som går att uppleva. Det är det som gör nya idéer och design användbart. Och det spelar ingen roll hur smart du är, din första idé är ändå aldrig rätt, säger Tim Brown till U.S. News.

Enligt Tim Brown är det viktigt att uppleva saker på riktigt för att få bränsle till de bästa idéerna. Kanske är det precis vad tvåan på BusinessWeeks rankinglista över kreativa företag har förstått: Google.
Lekstuga i megaformat

Alla som läser om sökjättens högkvarter brukar bli gröna av avund när arbetsmiljön beskrivs. Det talas om en lekstuga i megaformat med kuddrum och en minst sagt kreativ inredning. Googles olika tjänster blir ofta hyllade för deras innovativa finesser och den avskalade men kraftfulla sökmotorn är kanske det bästa exemplet.

Enligt Maria Göth, kommunikationschef på Google i Sverige, är nyckeln till framgång att våga släppa fram all den uppfinningsrikedom som finns hos den egna personalen.

– Våra ingenjörer får lägga tjugo procent av sin tid till att jobba på egna projekt. Den enda ledstjärnan är att projektet på något sätt ska utveckla personen, och vara bra för Google. Det är högt i tak – man kan få testa idéer som är galna och som kanske aldrig tar sig till produktstadiet, säger Maria Göth.


Företaget andas kreativitet

Designkonsulter och sökföretag i all ära. Ett företag som verkligen andas kreativitet är Apple – etta på BusinessWeeks lista och på stark frammarsch i hård konkurrens med bland annat Microsoft. Få kunder är lika lojala och engagerade som Apples och de senaste åren har företagets innovationsförmåga och filosofi fått ny lyskraft. Hjärnan bakom utvecklingen är vd:n Steve Jobs – en rastlös superentreprenör som aldrig tycks vara nöjd.

– Om man lyckas göra något riktigt bra så ska man gå vidare och försöka göra något nytt lika bra. Det finns ingen anledning att stanna kvar och nöja sig med det första projektet, säger Steve Jobs i en intervju med NBC News.

Kanske är resonemanget ett av de viktigaste när det gäller Apples framgångar med produkter som Ipod och nu senast Iphone, en produkt som vänt upp och ner på hur vi definierar mobiltelefoner.

Precis som Tim Brown på Ideo tycker Steve Jobs att många företag stannar upp för tidigt när de försöker lösa problem och vara kreativa. Den första lösningen är oftast den mest komplexa.

– De flesta lägger inte ned den tid och energi som krävs för att nå ända fram. Vi tror att konsumenter är smarta och vill ha genomtänkta produkter, säger Steve Jobs i en intervju med Newsweek.
Sverige representerat på listan

På BusinessWeeks lista över kreativa företag tar sig ett svenskt företag in på delad plats med Ideo, och få höjer nog på ögonbrynen åt att det är Ikea. Ingvar Kamprads imperium växer sig starkare för varje år. Uppdelat i branscher blir rankingen ännu bättre: plats 10.

Vad som började som en liten sidoverksamhet för bondsonen Ingvar i den lilla byn Elmtaryd på 1940-talet är nu ett globalt företag med 235 varuhus i 24 länder. Det är lätt att imponeras av siffrorna. Ikea har lyckats utveckla sin idé och samtidigt behållit grundkonceptet hela vägen.

– När vi rekryterar lägger vi stor vikt vid värderingar och potential. Det är viktigt att våga prova och misslyckas. Vi uppmuntrar all personal att byta roller och har en väldigt spännande intern arbetsmarknad. ”Att vara på väg” är något av ett rättesnöre för oss, säger Ikeas personalchef Staffan Lindquist.

 

Kan det bli för flummigt när ett företag vill locka fram kreativiteten hos de anställda?

– Ja, det gäller att vara vaksam. All kreativitet och innovation måste stödja affärsidén. Det är viktigt att vara fokuserad. En del av vår framgång är att vi hela tiden återvänder till vår personal- och affärsidé och frågar oss om det vi gör stödjer dessa.

 

Det är en sak hur omvärlden uppfattar ett företag, men hur märker de anställda att de jobbar på ett kreativt företag?

– Vi har ett informellt sätt att arbeta på, med många möjligheter. Vi lägger stor vikt vid din egen förmåga och vad du vill göra. Sedan finns Ikea med och stöttar dig på vägen. Dessutom är våra utvecklingssamtal en jätteviktig del, säger Staffan Lindquist.

– När vi rekryterar har vi åtta huvudkriterier där förändringsbenägenhet är ett av de viktigaste, fortsätter han.


Inte beroende av nyckelpersoner

Ett annat företag som rankas högt bland kreativa organisationer är Toyota. Den japanska biltillverkaren har länge varit en stor aktör på den globala fordonsmarknaden, och med 260 000 anställda arbetar företaget hårt för att skapa en kultur som inte är beroende av nyckelpersoner.

– Det är viktigt att skapa en kultur inom företaget som inte försvinner om en nyckelperson slutar. Vi lever efter mottot ”ständiga förbättringar” vilket är viktigt i vår verksamhet, säger Bengt Dahlström, kommunikationschef på Toyota i Sverige.

För att utveckla företaget och organisationen tar Toyota hjälp av den egna personalen.

– Toyota har idélådor. Det handlar om att bidra med något i produktionen och lyfta upp de goda idéerna. På ett år fick vi in runt sju miljoner förslag till förbättringar, och företaget belönar de människor som kommer med bra förslag, säger Bengt Dahlström.
Kuddrum i all ära

Hur behåller egentligen ett företag kreativiteten hos sin personal? Bengt Dahlström hävdar att själva engagemanget är nyckeln, oavsett hur många fina kuddrum ett företag har.

– Engagemang handlar om att de anställda har en tilltro till värdet i varumärket. På vilket sätt fungerar företaget i samhället och vilka värderingar har det? Hur behandlar man sina kunder? Får de den respekt de förtjänar? säger Bengt Dahlström och tillägger:

– Det är jättelätt att det bara blir slitna ord. Det spelar ingen roll hur stort bollhav du har om det inte finns bra värderingar i företaget. Då blir det bara en dagslända.

Frihet under ansvar och möjligheter att utvecklas – det verkar vara ett gemensamt kännetecken för superkreativa företag. Företagen måste våga släppa loss kraften hos den egna personalen och lyfta varje sten i jakt på nya idéer. För när konkurrensen hårdnar står innovation och kreativitet högt i kurs.