28 Apr 2008 kl: 00:00

Vad gör du när kunden ”ska tänka på det”?

Här slutar medelsäljaren att sälja och bokar artigt in en tid för uppföljning. När tiden är inne för återkomsten lämnar kunden följande besked:

– Jag har inte haft tid att sätta mig in i det ännu, du får återkomma.

En ny tid bokas in och risken är stor att samma sak händer igen.

Känner du igen dig?

Vore det inte bättre om du kunde utnyttja denna undanflykt till en mycket effektiv avslutsmetod?

I exemplet är du i slutfasen av ett säljsamtal och har försökt lösa alla kundens invändningar. Men ändå ska kunden tänka på det…

– Jag ska tänka på det.

– Det är en mycket god idé. Eftersom jag har varit noggrann i genomgången och verkligen visat vilka stora fördelar ni skulle ha av vårt koncept, och hur mycket pengar ni skulle spara. Kan jag då vara säker på att ni tänker igenom detta mycket noga?

– Ja, det ska jag naturligtvis göra.

– Det var skönt att höra. För min egen nyfikenhet, du säger väl inte det bara för att bli av med mig, eller hur?

– Nej, naturligtvis inte. Du har ett intressant erbjudande som säkert kan bli till mycket nytta för vårt företag.

– Jag är väldigt glad att du säger det. Bara för mitt eget intresse, innan jag går, kan du berätta för mig EXAKT vad det är du ska tänka igenom – är det pengarna?

Här låser du kunden. Antingen måste han eller hon medge att det är en pengafråga. Då kan du lösa det genom att ta fram ett finansieringsförslag som gör att denna invändning blir löst. Eller så måste kunden klämma fram sin huvudinvändning, eftersom han eller hon gång på gång sagt att ditt förslag är bra. Och får du ut huvudinvändningen är det bara att lösa den så är vägen till affär klar.

Du kan verkligen spetsa till en trubbig affärssituation ordentligt med den här tekniken.

Nu tillbaka till vad medelsäljaren svarar när kunden säger ”Jag skall tänka på det”

– Bra, då ringer jag dig om två veckor.

Det är bara det att om två veckor sitter kunden fortfarande där och tänker. Du vet fortfarande inte vilken som är huvudinvändningen. Och det troligaste är att ni hörs om två veckor igen.

Vill du veta vad du ska göra om kunden ändå VERKLIGEN måste tänka på det?

Klicka HÄR

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är expert på försäljning och säljledning. Inom kort aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla blogg@soderpalm.se. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.