10 Jun 2014 kl: 00:00

Utveckling viktigt för Lantmännen

Kristina Hammerös passion för hälsosamma livsmedelsprodukter går som en röd tråd genom hennes karriär. Ända sedan hon tog examen i företagsekonomi för tio år sedan har hon jobbat med att sälja och marknadsföra varumärken som både är goda och nyttiga.

Varför sökte du dig till Lantmännen?
– Jag hade tidigare jobbat på både mindre och medelstora företag i branschen men var sugen på att ta mig an en större ledarroll och kände att Lantmännen, tack vare sin storlek, skulle kunna ge mig den möjligheten. Självklart lockades jag också hit av de fantastiska varumärkena. Och en annan anledning att jag sökte mig till Lantmännen var för att de har egen produktutveckling här i Sverige vilket inte är lika vanligt bland andra företag i samma storlek. Att utveckla produkterna själv, istället för att få direktiv från till exempel USA eller England, gör ju jobbet så mycket roligare! Min första roll hos Lantmännen blev som Nordisk produktchef för AXA, sedan gick jag på mammaledighet och när jag kom tillbaka fick jag rollen jag har i dag.

Berätta om dig och ditt team!
– Jag har tre medarbetare i mitt team, en nordisk produktchef och två produktutvecklare. Vi har organiserat oss så att både marknad och produktutveckling sitter tillsammans vilket skapar en väldigt kreativ och dynamisk miljö. Vi har regelbundna innovationsmöten där vi bollar idéer och tankar för GoGreen. Vi är också duktiga på att anordna ­externa föreläsningar och trendspanings­resor. Jobbar du med Fast Moving Consumer Goods som vi gör är det viktigt att hålla uppe kreativiteten och glädjen för att komma på nya, fantastiska produkter.

Hur skulle du beskriva din ledarskapsstil?
– För mig är det oerhört viktigt att alla medarbetare utvecklas och växer både som personer och i sina yrkesroller. Jag har ett stort förtroende för mina medarbetare och vill att alla ska ta ansvar och agera proaktivt. Då tror jag att vi som team kan prestera och leverera allra bäst!