Föregående Nästa

Utskrattad idé blev en av landets största

Utskrattad poddidé blev en av landets största
06 november

När Josef Fallesen var 21 år och ville göra en podd om företagande och investering var det många som skrattade och avfärdade honom som naiv och oerfaren. Nu har det gått snart tre år — och Businesspodden är störst i sin genre i Sverige.

Annons

När Josef Fallesen startade ”Businesspodden” tillsammans med kollegan Mikael Arndt ville de skapa en version av Draknästet i radioformat. Där skulle företagsidéer kunna pitchas, diskuteras och delfinansieras tillsammans med framgångsrika entreprenörer. Men för Josef var starten kantad av många höjda ögonbryn.

— Jag var 21 år och älskade att prata bolagsutveckling och investeringsmöjligheter men möttes ofta av osköna kommentarer och gliringar kring min ålder. Folk har sagt ”Vem är du att prata om vilka bolag som ska få stora investeringar eller vilka affärsidéer som går hem eller inte? Låt de äldre mer erfarna göra det istället”. Oftast kände jag bara fuck it, då behöver du inte lyssna.

Trots omgivningens skepticism tvivlade Josef aldrig på att ”Businesspodden” skulle kunna bli framgångsrik. Han menar själv att övertygelsen kommer ifrån att han ständigt påminner sig själv om vilka mål han har och om hur lyckligt lottad han är som får jobba med det han gör.

— Jag har alltid haft en stor tro på mig själv. Varje dag skriver jag ner mina mål på ett papper, både privata och såna som rör jobbet. Jag hjärntvättar mig själv med vad jag vill ska bli min framtida verklighet. Dessutom handlar det mycket om tacksamhet. Jag vet att med en uppväxt i Sverige och föräldrar som alltid stöttat mig oavsett vilka beslut jag tagit så kommer förmåner och säkerhet. Jag är lyckligt lottad, för även när jag stöter på negativitet eller motgångar blir de så minimala i jämförelse med det positiva jag får ta del av varje dag.

Nu är ”Businesspodden” Sveriges största inom sin genre, har haft över 106 500 unika lyssnare och snittar tiotusentals varje vecka. Och för Josef är motivation inte en bristvara.

— Jag är inte smartast, bäst eller vassast men jag jobbar hårt. Jag har klippt alla avsnitt själv, jag ringer alla samtal, bjuder in gäster och säljer sponsring. Det motiverar mig att veta att tack vare vår plattform så får företag chans att utvecklas, exponeras och knyta kontakter. Vi gör det inte bara för oss själva och det är precis det jag vill. Jag vill förändra bilden av företagsamhet och entreprenörskap. Jag vill att entreprenörer ska kunna uppfattas på samma sätt som artister, att de ska kunna synas och bli hyllade för att de vågar och skapar möjligheter.

Och nu siktar Josef mot nästa mål: att bli störst i världen.

— Nu vill vi göra ”Businesspodden” tillgänglig för fler. Vi åker till LA om två veckor och har redan tre gäster bokade från olika delar av världen. Vi hoppas kunna göra flertalet inspelningar därifrån som kommer sändas på engelska, för att börja testa våra internationella vingar. Annars är vårt största fokus att ”Businesspodden” även blir en app som släpps under slutet av 2017. Vi bygger vårt egna community nu med våra många lyssnare och gäster och det känns så oerhört spännande.

 

 

Anna Ivarsson
Publicerad 06 november
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör