Unilevers förtroende ger traineerna snabb utveckling
19 Jan 2015 kl: 00:00

Unilevers förtroende ger traineerna snabb utveckling

Asim Khandker och Linda Arnason började på Unilever Future Leaders Programme i september i år. Programmet sträcker sig över två år med fyra halvårslånga rotationer i marknads­förings- och försäljningsroller. Just nu arbetar de båda som Assistant Brand Managers; Linda på GB Glace med varumärken som Magnum och GB-clownen, och Asim med Home Care-varumärkena Jif, Tomik och Sun.

Hur har den första tiden varit?
Linda: – Vi kastades in i arbetet direkt. Redan första dagen hade jag mitt första projektmöte med vår webbyrå. Det var en utmaning, men också ett väldigt bra sätt att komma in i arbetet och företaget. Jag trodde aldrig att jag skulle lära mig så här mycket på så kort tid.
Asim: – Unilever visar verkligen att de tror på oss. Vi får ta stort ansvar och leda projekt på vårt eget sätt. Det gör att vi växer snabbt.

”Unilever visar verkligen att de tror på oss”

Är det något som har överraskat er?
Asim: – Jag är imponerad över att en så stor inter­nationell organisation fungerar så bra. Vi jobbar i ett team för hela Norden och har ett nära samarbete både med de europeiska huvudkontoren och våra lokala marknader. Att det går ihop är ganska imponerande.
Linda: – Den avslappnade stämningen. Trots att Unilever har så många duktiga och drivna medarbetare är det inga vassa armbågar. Företaget vill att vi ska må bra och före­språkar en sund balans mellan jobb och privatliv.

Vilka tips har ni för att få en traineeplats?
Asim: – Att visa dina ledaregenskaper är viktigt. Utlandserfarenhet och jobb vid sidan av studierna är också bra meriter. Ett tips är att skapa en kontakt med företaget innan du söker. Jag gjorde ett Summer Internship på Unilever förra året vilket hjälpte mig på traven.
Linda: – Lägg ner tid på din ansökan. Läs annonsen noga så att du vet vad företaget letar efter och visa tydliga exempel på hur du uppfyller de kraven. 

Vad hoppas ni få ut av programmet?
Linda: – Jag vill utmanas så mycket som möjligt och lära känna fler varu­märken. I nästa rotation vore det intressant att jobba inom Personal Care med varumärken som Dove, Toni & Guy och Pepsodent.
Asim: – Några traineer kan få göra en förlängd rotation inom varumärkes­utveckling i Rotterdam eller London. Det vore spännande att få den chansen.