Trenden: En karriär med ett högre syfte
31 Okt 2016 kl: 00:00

Trenden: En karriär med ett högre syfte

Att vara hängiven en god sak eller känna att man tjänar ett högre syfte har seglat fram som ett av de viktigaste karriärsmålen de senaste åren. Det visar employer brandingföretaget Universums årliga studentundersökning Företagsbarometern. Tendenser som fått näringslivet att spetsa öronen – och satsa pro bono.

Anna Snell är ansvarig för företagssamarbeten på Volontärbyrån, en ideell organisation som fungerar som en länk mellan privatpersoner/företag och lediga volontäruppdrag. Hon märker av ett ökat antal förfrågningar från arbetsgivare som vill komma i kontakt med den ideella sektorn.

– Vi hjälper företag och ideella organisationer att hitta varandra, och märker att allt fler låter sina anställda delta i volontärprogram på arbetstid. Det kan vara allt från läxhjälp till stödkompis eller att bidra med expertkunskaper inom IT, säger Anna Snell.

tendens1

Anna Snell, ansvarig för företagssamarbeten på Volontärbyrån. Foto: Pressbild

Att allt fler företag söker sig till Volontär-byrån tror hon beror på att det blir viktigare att visa för medarbetare och kunder vad företagen står för. Att en arbetsgivare håller sig till lagar och avtal räcker inte, företaget bör också ta ansvar i samhället. – Fler företag börjar förstå att det är en viktig för-mån att låta sina medarbetare engagera sig ideellt på arbetstid. Det är dels ett sätt att locka talanger, dels ett sätt att jobba med employer branding. Företag är också mer påpassade av media i dag. Allmänheten vill att de ska göra rätt saker, på rätt sätt.

Är det en trend vi ser?

– Ja, jag tror vi kommer se fler företag som avsätter tid för sina medarbetare att engagera sig ideellt. I till exempel USA är det mer regel än undantag med volontärprogram på större företag. I Sverige är det fortfarande relativt ovanligt även om vi märker av en ökning och att allt fler efterfrågar en sådan förmån.

En rad studier visar att unga talanger som kommer ut på arbetsmarknaden i dag aktivt söker sig till arbetsgivare som står nära deras egna värderingar, och vill vara med och påverka och göra skillnad. Företag som är öppna för detta vinner stolta och lojala medarbetare som bi-drar till en positiv intern kommunikation, menar Anna.

– De företag som har ett volontärprogram får positiva reaktioner från de anställda, och de som arbetar ideellt blir ofta ambassadörer för projektet och berättar för andra vad de gör. Det skapar en stolthet för det egna företaget. Dessutom mår man bra av att göra saker för andra, och det smittar av sig på jobbet. Solklar win-win för både arbetsgivare och anställd alltså.

Anna tror att arbetsgivare vinner på att erbjuda ett smörgåsbord av olika engagemang då folk brinner för olika saker, men påpekar att det alltid måste vara fri-villigt att som anställd delta i ett volontärprogram. Och att kommunikation från arbetsgivarens sida är a och o.

– Att göra det enkelt är en nyckelfaktor. Det är smart att visa på konkreta uppdrag och organisationer som behöver hjälp, så att medarbetarna själva ska slippa ringa runt. Man kan inte förvänta sig att alla ska hoppa på tåget, men man ska inte heller underskatta ambassadörer som ”bara” sprider ordet. Därför är det viktigt att företaget brett kommunicerar ut att volontärprogrammet finns, varför det finns och vilka möjligheter det för med sig.

Att engagera sig ideellt är en prima merit på cv:t och kan innebära en skjuts i karriären. Anna menar att det utvecklar allt från ledaregenskaper till empati – och fungerar som en utstickarfaktor när man är ny på arbetsmarknaden.

– Det är särskilt viktigt för unga som inte hunnit samla på sig så mycket arbetslivserfarenhet. Man får nya erfarenheter, ett större nätverk, inblick i ideell sektor, erfarenhet av styrelsearbete och beslutsfattande och man lär sig trolla med knäna för att man inte har några pengar att röra sig med.

Hon slår dock fast att nyckeln till ett hållbart och långsiktigt engagemang bör vara drivet av lust och inte plikt för att det ska hålla i längden.

– Under mina år på Volontärbyrån har jag märkt att de som engagerar sig drivs av passion och en vilja att göra skillnad. Jag tror att det är inre, inte yttre, motivation som gör att man stannar kvar. Följ hjärtat snarare än hjärnan – att det är bra för karriären blir en härlig bonus!