Föregående Nästa

Ta konflikten – arga snickarens 8 bästa tips

Ta konflikten – arga snickarens 8 bästa tips
06 april 2010

Lätta på ilskan och du undviker en hjärtattack. Men hur gör du när du helst av allt bara vill sopa konflikten under mattan? Här är Arga snickarens 8 bästa tips.

Tillhör du dem som tänker ”är han helt dum i huvudet?”, men i stället säger ”vi gör som du vill”? Då är det hög tid att ändra taktik. I alla fall om du vill hålla dig frisk.

Enligt en studie från Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet löper personer som håller inne med sin ilska vid konflikter och orättvis behandling på jobbet dubbelt så stor risk att drabbas av en hjärtattack eller dö av allvarliga hjärtsjukdomar.
– Sopar du en känsla under mattan kommmer den inte att försvinna, bara växa och bli mer påtaglig. Om alla lärde sig att säga ifrån skulle vi slippa jobbiga konflikter och uppenbarligen leva längre, säger Anders Öfvergård.

Anders har tidigare drivit fyra krogar i Stockholm och hade drygt 60 anställda innan han på heltid började ägna sig åt det egna byggföretaget. Under ett snickeriuppdrag hos en kille på produktionsbolaget Nordisk film dök programidén upp och plötsligt var Anders utnämnd till den arga snickaren.
– Egentligen är jag inte så arg. Jag är rak och ärlig och tyvärr uppfattar många det som ilska. Jag tycker inte att det ska vara ett problem att säga ifrån. Det är farligt att tassa på tå. Till slut har du samlat på dig så mycket irritation att du spricker. Det är när vi är fyllda av aggressioner som de farliga konflikterna uppstår, säger han.

Hans tips är att berätta direkt när något inte känns bra.
– Tänk igenom det du inte är nöjd med under några sekunder och gå sedan rakt på sak. För många ord och mjuka inlindningar gör saken mer komplicerad. I värsta fall resulterar det i att du inte får fram det du egentligen menar, säger Anders Öfvergård.

Arga snickarens 8 bästa bråktips

1) Ärlighet varar längst. Att säga vad man tycker är grunden för att bråka proffsigt.

2) Ta en titt i spegeln. Det kan i själva verket vara hos dig felet ligger.

3) Tre-sekunders-principen. Ta ett djupt andetag och formulera problemet för dig själv.

4) Ta personen åt sidan. Kanske kommer det fram något under era diskussionen som inte alla på företaget ska höra.

5) Var ego. Prata alltid utifrån dig själv. Då är det lättare för den andra personen att lyssna och ta till sig det du säger.

6) Spara på orden. Använd ett rakt språk och gå rätt på kärnproblemet. Annars är det lätt hänt att du säger något du inte menar eller står för.

7) Undvik monologer. Om du låter den andra personen delta i samtalet ökar chansen att ni löser problemet.

8) Acceptera olikheter. Ni måste inte hålla med varandra. Lär dig att leva med det.

Linnéa Medelberg
Publicerad 06 april 2010
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Gustav Felander

Gustav Felander

Webbredaktör
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör