Swisha en julklapp som gör skillnad
2 Nov 2016 kl: 00:00

Swisha en julklapp som gör skillnad

Artikeln är gjord i samarbete med Giving People.

Omkring 250 000 barn i Sverige lever i fattigdom. Bakom siffran gömmer sig ofta föräldrar som kämpar året runt för att få ekonomin att gå ihop, kunna betala räkningarna och ställa mat på bordet. Någonting extra finns det sällan utrymme för.

– Många barn drömmer om en riktig julafton och föräldrarna som lever i ekonomisk utsatthet känner en oro över att inte kunna leva upp till barnens förväntningar, berättar Linda Hellquist, grundare av hjälporganisationen Giving People.

– För de här barnen handlar det inte om det materiella och att få så många eller dyra julklappar som möjligt. Det handlar om att kunna komma tillbaka efter jullovet och precis som sina klasskamrater ha något att berätta om sin julafton. De vill bara få känna sig som alla andra barn.

”De vill bara få känna sig som alla andra barn.”

Förra året fick mer än 1 250 barnfamiljer runt om i Sverige julklappar och julmat genom Giving People. Med tanke på det stora behovet är förhoppningen att kunna hjälpa ännu fler i år – och din insats kan bidra till det.

– Det enklaste och snabbaste sättet att göra skillnad är att swisha en julklapp. Det innebär att man swishar ett valfritt belopp som vi använder till att köpa presentkort, som vi sedan skickar till utsatta familjer som ansökt om hjälp. Familjernas motprestation är att de skickar tillbaka ett kvitto till oss, så du kan vara säker på att hjälpen når fram, säger Linda.

julklappar

Både privatpersoner och företag kan också besöka Giving Peoples webbshop för att donera julmatkassar och julklappar. Det går även att köpa vykort och armband, där intäkterna går oavkortat till att hjälpa utsatta barnfamiljer att fira jul.

– Företagare som vill hjälpa kan till exempel köpa våra vykort och skicka dem till sina kunder, eller ge Jul för alla-armband till sina anställda. Julklappar som gör gott brukar vara väldigt uppskattade, tipsar Linda.

”Julklappar som gör gott brukar vara väldigt uppskattade.”

När Linda startade Giving People var det för att det saknades en hjälporganisation som fokuserade helt och hållet på ekonomiskt utsatta barn i Sverige.

– Samtidigt som behovet av hjälp var stort, såg jag även att många människor hade en önskan om att få hjälpa. De vill ha ett konkret sätt att bidra till en hållbar utveckling och se att hjälpen verkligen kommer fram, säger Linda.

Nu följer nästan 120 000 personer Giving People på Facebook, där man kan följa och bidra till det dagliga arbetet för att hjälpa barnfamiljer som lever i ekonomisk utsatthet.

Artikeln är gjord i samarbete med Giving People.