11 Feb 2014 kl: 00:00

Speljätten King behåller det familjära

destination framtiden Som medarbetare på King fylls vardagarna av tekniska och lekfulla utmaningar i en öppen och varm miljö. Det berättar Jane Billet och Johan Svensson, som båda bidragit till Candy Crush Sagas världssuccé.

Som community manager på spelutvecklingsbolaget King ser Jane Billet till att uppdatera succéspelet Candy Crush Sagas olika fan-sidor på Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram.

– Nyligen la jag upp en bild där jag spelade Candy Crush Saga samtidigt som jag satt på en häst. Till bilden ställde jag frågan – när spelar du? Vi fick mängder av roliga svar. Till exempel en bild där ett par spelade under sin vigsel.

 

Jane ansvarar för ett community-team på tio personer som är placerade i Sverige, London, Barcelona och Seoul.

– Vi lägger ut information om spelnyheter, videos på hur man kan spela olika nivåer och rapporterar alltid vad användarna säger till spelteamen. Vi är ett mångspråkigt team vilket är bra då vårt jobb handlar om att engagera och lyssna till användarna som finns över hela världen, säger Jane, som någon gång per månad besöker de andra kontoren.

 

För några veckor sedan introducerades Candy Crush Saga även i Sydkorea. En av personerna bakom lanseringen är spelutvecklaren Johan Svensson.

– Här i Sverige är spelet anpassat för Facebook, men i Sydkorea använder man främst det sociala nätverket Kakao Talk. Vi har därför byggt om och anpassat spelet till den plattformen. Jag jobbar i C++, men hos oss finns även Java- och Flash-programmerare. Den tekniska kompetensen är extremt bred. Candy Crush på Kakao Talk är redan ett av de mest framgångsrika spel hittills på den plattformen, berättar Johan, som lockades till King tack vare sin passion för spel och teknik.

 

Sedan King grundades 2003 har de vuxit till ett av världens största spelutvecklingsbolag med en ledande position inom sociala spel och med cirka 700 medarbetare utspridda i världen.

– Min första kontakt med King var på ett kundmöte för fem år sedan. Inte visste jag då att jag skulle börja jobba här. På den tiden hade King 70 anställda i Stockholm. I dag är vi cirka 250 personer. Trots den snabba tillväxten har den familjära kulturen bevarats, säger Jane.

 

King gör mycket för att upprätthålla en hög medarbetartrivsel. En gång i halvåret tar de till exempel med alla anställda på konferensresor, så kallade infomarkets. Senaste resan gick till Dubai. Att medarbetarna trivs visar inte minst Kings förstaplacering i undersökningen Sveriges bästa arbetsgivare, som rankar medarbetarnas egen inställning till sin arbetsgivare.

– Jag tror att den hjärtliga stämningen har att göra med att King alltid rekryterat personer med inställningen att alla är likvärdiga oavsett ­position. Det är en avslappnad och platt organisation, säger Jane.

 

– Det händer även mycket roligt efter arbetstid som medarbetare själva tar initiativ till. Jag var till exempel med i Starcraft After Work League för ett tag sedan, och förra veckan hyrde King Tekniska Museet en kväll för all personal, familj och vänner. En fantastisk och generös kväll, säger Johan.

 

I takt med att företaget växer, växer även medarbetarnas möjligheter till utveckling.

– Vi har schemalagda utvecklingssamtal varje halvår som utgår från varje medarbetares person­liga intressen och mål. Det finns alla möjligheter att forma din karriär dit du vill, både horisontellt och vertikalt, i Sverige eller utomlands, säger Johan.

 

Jane Billet

Titel: Head of Community.

Utbildning: Läst kurser i bland annat franska och engelska på Stockholms och Linköpings universitet samt på Haute Ecole de Bruxelles, Université Paris Sorbonne (Paris IV) och Université de Poitiers.

Favoritdestination: Jag älskar att surfa i Hossegor i Frankrike.

 

Johan Svensson

Titel: Spelutvecklare.

Utbildning: Civilingenjör, Kungliga tekniska högskolan, examen 2013.

Favoritdestination: Mitt landställe på Djurö i Stockholms skärgård. Helst en solig sommardag med ett fiskespö i handen!.

Text: Sara Thun