7 Maj 2010 kl: 00:00

Smarta idéer från hela världen

På Nya Zeeland sitter två entreprenörer som har slitit med sitt lilla webbföretag och sina stora idéer och nu börjar få snurr på verksamheten – som känns lätt futuristisk. Huvudkontoret för företaget Ponoko finns i Wellington på Nya Zeelands norra ö. Där kretsar verksamheten kring en tre meter hög maskin, en laserskärare som i princip fungerar som en jätteskrivare. Fast i stället för att skriva ut bläck på papper skär maskinen ut material med en datorstyrd laserstråle.
Vd:n David ten Have vill revolutionera tillverkningsprocessen och menar att de designar en fabrik för nästa århundrade. Inga långa transporter, snarare fritt utlopp för kreativiteten – alla kan gå från idé till produkt utan mellanhänder.

På Ponokos hemsida finns i dag 20 000 prylar att beställa, alltifrån husgeråd och möbler till leksaker. Produkterna existerar bara digitalt, i form av ritningar som lagras på företagets servrar. Det företaget egentligen säljer är tillgången till jätteskrivarna som än så länge finns i Wellington och i Oakland i Kalifornien, men som snart ska dyka upp på flera håll i världen. Kunderna kan med andra ord designa sin egen pryl eller slå till på någon annans design. Som designer till en produkt betalar du ingenting förrän någon har köpt din vara. En ny affärsmodell som David ten Have
hoppas ska sprida sig.

Parallellt med Ponoko finns det flera andra spännande företag värda att lyfta fram, bolag som har haft låga startkostnader och där idéerna och produkterna redan har lett till mångmiljonintäkter för ägarna. Bästa kompisarna Adrian Sala­munovic och Nazim Ahmed startade sitt företag DNA 11 för fyra år sedan med hjälp av en insats på 14 000 kronor. Adrian och Nazim tog en öl tillsammans efter jobbet en dag. Affärsidén som de kläckte under barbesöket går ut på att göra tavlor med DNA-avbildningar. Redan första månaden sålde duon tavlor för motsvarande 280 000 kronor. I fjol hade de intäkter motsvarande tio miljoner och de är mer på resande fot och gör affärer än befinner sig på huvudkontoret i Ottawa, Kanada.

En liknande erfarenhet har den före detta ståuppkomikern Risa Barash. År 1999 grundade han hårdvårdsföretaget Fairy tales hair care i New Jersey i USA. En hårlusepidemi i barnens skola fick den då 33-åriga entreprenören att ta fram ett ekologiskt förebyggande schampo, i stället för de kemiska substanser som man vanligtvis behandlar med i efterhand. Det kostade honom drygt 7 000 kronor att starta företaget. I fjol hade bolaget intäkter på 45 miljoner.

En tredje entreprenörsstory i samma anda är den om makarna Kevin och Angie O’Brien i Austin, Texas, som för några år sedan kastade sig in i flyttbranschen för husdjur. På sajten Petrelocation.com erbjuder de sig att flytta levande djur över hela världen. I tjänsten ingår allt från flygbokning till veterinärundersökning och karantän. Bolagets intäkter för 2009 uppgick till 25 miljoner, upp nästan 40 procent från 2008.

När det gäller nystartade företag på webben så finns det ett hett område som först kan te sig extremt torrt, nämligen statistik. Eller rättare sagt, att organisera och visualisera information. Googles chefsekonom Hal Varian sa i början av året att det sexigaste jobbet de närmaste tio åren kommer att vara statistiker. Han skämtar inte. Just förmågan att kunna förstå och ta fram ett värde ur stora mängder information, och sedan kommunicera det på ett spännande sätt, är på frammarsch. Att vi har tillgång till en växande mängd information gör oss inte automatiskt mer pålästa och kunniga. Vi behöver hjälp att visualisera det, till exempel med snygg och begriplig grafik.

Ett intressant exempel på hur man kan jobba med statistik som lockbete står tidningen The Guardian för. Tidningen har numera för vana att presentera i stort sett allt researchmaterial som har använts av reportrarna till olika artiklar. På en blogg uppmanas sedan läsarna att själva använda informationen till att göra nya tjänster, grafik eller sammanställningar.

I samma anda jobbar flera företag med att slå mynt av information. Miljödesigngänget bakom DIY Kyoto har till exempel tagit fram en liten energi­mätare med namnet Wattson som för över informationen till nätet så att du kan jämföra din elkonsumtion med andras och skapa bättre vanor.

En helt annan smart affärsidé som inte handlar ett dugg om statistik (annat än om du har lust att klottra lite siffror här och där), är Ideapaint. Tre amerikanska pluggkompisar – John Goscha, Jeff Avalov och Morgan Newman – satt och spånade till en collegeuppgift och blev frustrerade över bristen av plats på whiteboardtavlan. Där föddes idén om färgen som förvandlar alla ytor som det går att måla på till avtorkningsbara skriv­ytor, som på whiteboardtavlan. Förutom vitt har trion nu lanserat nio andra färgnyanser att måla skrivytor med.

Även här hemma i Sverige pågår det spännade saker. KTH-forskningscentret Ipacks förpackningsteknologi pekas ut som Sveriges nästa miljard­industri. Forskare filar på saker som bande­roller där fotografier kan förflytta sig över papper­sytan, förpackningar som ändrar färg – till exempel när mjölken har blivit sur eller när ölen har blivit för varm – och displayer på förpackningar som kan ge information om produkten inuti. Teknikerna håller just på att kommersialiseras.

Att ta fram hjälpmedel för äldre håller också på att bli en jättemarknad, framförallt olika typer av robotar som kan användas inom äldrevården. Bland annat finns det en japansk robot som förkortas HAL (Hybrid assisted limbs). Det är ett slags robotskelett, ett antal vita plastplattor med små motorer, som sätts utanpå kroppen och som känner av muskelrörelserna hos användaren och förstärker dem. Roboten ska till exempel kunna användas i rehabilitering för att hjälpa människor som har svårt att gå.

Bioteknikentreprenörer verkar ha fullt upp överlag att förverkliga företags­idéer. Ett spännande exempel är Invivo therapeutics i Massa­chusetts, som har utvecklat en biologiskt ned­brytbar substans som kan injiceras i rygg­raden för att förhindra att celler dör och därmed reparerar ryggraden. Om behandlingen lyckas kan den förbättra behandlingen av förlamade människor rejält.
Smarta testglasögon kan för övrigt göra optikern överflödig i fattiga länder. Där finns mer än en miljard människor som behöver korrigera sin syn men som i dag inte har någon optiker att gå till. Nu har forskaren Joshua Silver på Center for vision in the developing world på Oxford university tagit fram något som ska lösa problemet så att folk själva kan ställa in sin styrka. Han har jobbat fram ett par glasögon med ett vätskefyllt utrymme vid glasen. Ett enkelt reglage på bågarna styr vätskemängden, och justerar därmed styrkan – ju mer vatten desto större korrigering.

Vad sägs annars om växter som varnar för var gamla landminor finns? Det danska bioteknik­företaget Aresa har tagit fram en ”biosensorväxt” som gör att gamla landminor kan upptäckas på ett helt nytt sätt. Frön sprids ut över markområden där man misstänker att det kan finnas gamla
minor. Sprängmedel som har legat i marken en längre tid utsöndrar kväveoxid i jorden. Växten – som i grunden är grön – känner av det här och färgas röd. Idén lär skapa ringar på vattnet.

Komposterbart är annars det nya heta lock­ordet inom miljötrenden. Företaget Verterra gör komposterbara engångstallrikar och skålar av palmblad som hettas upp och formpressas. Otippat snygga.

Nästa idé är också tänkt som en del av rädda-världen-andan: Pennan blir till bestick. Frågan är om det kommer att slå, men idén sticker ut: ta din vanliga bläckpenna och byt ut den klassiska korken mot Zo-lofts bestickkork i plast. Vips blir pennan till en kniv, gaffel eller sked, med pennan som skaft. När du är klar slänger du mindre plast än om du hade haft vanliga plastbestick.

Videogames adventure services ordnar kidnappningar och andra skräddarsydda äventyr för spänningssökare. Enthem heter företaget vars affärsidé är att skriva företagssånger på olika teman, på beställning, allt för att ge företagsandan en skjuts.
Och sist men inte minst: Sniff dogs heter ett före­tag i USA som hyr ut narkotikahundar som sniffar sig igenom valfri tonårings rum på föräldrars begäran. Akta er kids!

Källor: Financial times, Forbes magazine,
Internetworld, Inc.com, Fast company.