”Skövde har en bra historia inom dataspel”
21 Mar 2017 kl: 00:00

”Skövde har en bra historia inom dataspel”

Artikeln är gjord i samarbete med Högskolan i Skövde

När Alexander Milton läste andra året på Dataspelsutvecklingsprogrammet vid Högskolan i Skövde pitchade han en spelidé om gaffeltruckar i en tävling där vinnaren fick ett samarbete med inkubatorn Gothia Science Park i Skövde. Alexander och hans kompanjoner tog hem tävlingen och två år senare är han VD för det Skövdebaserade bolaget Mostly Harmless Games som hittills släppt två spel.

portratt– Jag har alltid haft ett intresse för det interaktiva mediet där jag får kontrollera handlingen, berättar han. När jag valde högskola var Malmö högst upp på listan från början för jag lät andra personer styra mitt beslut, men jag kunde inte sova på natten när jag skickat in ansökan för jag hade hört att Skövde hade en så bra historia inom just spel. Så jag gick upp, startade datorn och ändrade så Skövde blev mitt första val – och så kom jag in!

 

Alexander Milton. Foto: Högskolan i Skövde.

Högskolan i Skövde har redan från starten 1977 profilerat sig som en högskola med modern teknik i fokus. Med ett flertal stora spelbolag i staden är Skövde enligt Alexander en perfekt ort för den som vill arbeta med just spel.

– Det måste ha varit en sådan kamp när skolan öppnade sin första spelutbildning 2002, men åh vad det har betalat för sig! Sakta men säkert går vi mot en mer allmän förståelse för vad spelbranschen innebär. Kommunen erkänner teknikens värde och regionen ser att spel omsätter pengar.

Alexander säger att vem som helst som har tillräckligt mycket vilja kan läsa dataspelsutveckling.

– Du behöver bara en enda sak och det är engagemang. Inget säger att du måste ha programmerat tidigare för alla börjar från noll, du får lära dig allt från scratch. Det enda som hindrar dig är om du inte är beredd att lägga den tid som förväntas på att göra dina uppgifter.

Parallellt med arbetet på Mostly Harmless Games är Alexander aktiv i nätverken DONNA och Diversi, som bereder väg för fler kvinnor i spelbranschen.

– Jag har mött ganska lätta hinder på min bana i spelyrket, men det finns många andra som möter svårare hinder på grund av sitt kön eller hur de identifierar sig själva. Jag önskar bara att alla ska få göra det de vill, precis som jag fått, och därför måste vi diskutera de här frågorna. Det är något jag behöver ge tillbaka för att kunna sova gott på nätterna.

Artikeln är gjord i samarbete med Högskolan i Skövde