Föregående Nästa

SEB:s IT-konstnärer vässar kundupplevelsen

SEB:s IT-konstnärer vässar kundupplevelsen
31 maj 2016

SEB erbjuder unga studenter en rad olika rekryterings- och mentorskapsprogram och utvecklingsmöjligheterna är många. Ulrika Dettner Larsson och Celine Scharin jobbar inom IT organisationen med projekt och utveckling. Båda drivs av nyfikenhet, tydligt kundfokus och ständigt nya utmaningar.

Ulrika och Celine är User Experience Specialister på SEB vilket innebär att de ser till att kundvärdet och användbarheten är i fokus i bankens IT-satsningar.

Arbete med starkt kundfokus

Starkt engagemang och ständigt nya utmaningar gör att både Celine och Ulrika trivs i sina roller på SEB.

– Jag är en person som gillar när det är kritiskt och komplext. Tidigare jobbade jag inom fordonsbranschen men ville vidare med mer utmanande arbete inom IT. Komplexa IT-strukturer och mängden system och uppdrag lockade mig till SEB. Både Ulrika och jag fungerar som internkonsulter vilket gör att vi har många olika typer av uppdrag vilket gör jobbet väldigt intressant. Vi har starkt kundfokus på SEB. Oavsett om det är utvecklare eller IT-arkitekter tänker alla på kundvärdet och ifrågasätter varenda liten detalj för att få en så bra produkt eller tjänst som möjligt, berättar Celine.

– När jag började på SEB blev jag väldigt väl omhändertagen och det gav mig känslan av att ha kommit till rätt arbetsplats. Jag har varit här i många år nu och det som gör att jag stannar är att varje år är annorlunda. Du kan påverka din roll utefter vad du vill, det är flexibelt och här finns många trevliga människor, säger Ulrika.

SEB Innovation Lab föder nya idéer

Innovation Lab är en arena där SEB ger medarbetarna möjlighet att utveckla nya idéer tillsammans i en kreativ miljö.

– Innovation Lab startades för att uppmuntra nya idéer. Det innebär att en grupp människor från olika delar i organisationen träffas för att till exempel göra en snabb prototyp och kolla av om den fungerar IT-mässigt, om kunderna vill ha lösningen och om den är värd att satsa på, säger Celine.

– Där produceras många bra saker och alla medarbetare kan anmäla sig, oavsett om du har en idé eller förbättring eller om du vill bidra med din kunskap för att förverkliga idéerna. Vår virtual reality-app för lägenhetsvisningar är ett exempel på en tjänst som vuxit fram, den gör att man kan titta på en bostad hemifrån via VR-glasögon. På Innovation Lab sker det ständigt förbättringar och det bidrar till att SEB ligger i framkant, säger Ulrika.

Rekryteringsprogram och mentorskap

SEB erbjuder unga studenter en rad olika rekryteringsprogram och mentorskap.

– Det gör att det kommer in friskt blod och det är bra. Inom vårt affärsområde finns rekryterings-
programmet SEB IT Young Professional Programme.

– Ett populärt mentorskapsprogram är ”Proffsmentor” och här träffar vi skolungdomar för att coacha, inspirera och guida dem på olika sätt. Det ger oss själva mycket tillbaka, menar Ulrika.

Publicerad 31 maj 2016
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör