Föregående Nästa

”Ifrågasätt din egen världsbild – hela tiden”

Per Schlingmann.
25 september 2014

Mästerstrategen Per Schlingmann förklarar hur du skapar förändring och bygger ditt varumärke.

Annons

Per Schlingmann påbörjade sin ­politiska karriär på 1990-talet när han rekryterades som pressekreterare för Moderata ungdomsförbundet. Efter några år i partiet lämnade han politiken för att jobba inom näringslivet innan han återigen rekryterades till Moderaterna. Året var då 2003 och Moderaterna hade ett katastrofval i ryggen. Med Fredrik Reinfeldt i spetsen tillsatte partiet en ny ledning där Per kom att få en ­betydande roll. Först som kommunikationschef, sedan som partisekreterare.

– Vi visste att vi behövde göra drastiska för­ändringar och att det vi gjorde låg i gränslandet mellan ett stort misslyckande och en stor framgång.

Så här i efterhand vet vi att det blev det senare. År 2006 gjorde Moderaterna sitt bästa riksdagsval sedan år 1928 och fyra år senare fick de hela 30 procent av rösterna. När Per den 1 mars förra året lämnade Moderaterna och politiken gjorde han det med frågan, ”vad kan jag ta med mig av arbetet i politiken tillbaka in i näringslivet?” Frågan resulterade bland annat i en bok om förändringsprocesser, Stå aldrig still. I boken beskriver han hur människor, företag och organisationer kan skapa och leda framgångsrika förändringar.

– Vi lever i en tid som är ganska komplex. Det sker snabba förändringar i samhället och i ekonomin samtidigt som det i dag finns en hel värld av möjligheter. Jag upplever att det finns ett behov av vägledning i hur vi ska förhålla oss till det här. Inte minst som nybakad ute i arbetslivet.

Kunskap du har i dag kan vara förlegad i morgon, menar Per, så du måste hela tiden vara öppen för förändring och då gäller samma principer som inom politiken och näringslivet.

– Grundprincipen är den samma, och det handlar om att du måste vara öppen för ny kunskap och att hela tiden ifrågasätta din egen världsbild.

Att vara öppen är någonting som Per återkommer till när han pratar om förändringsarbete. Du måste vara beredd att lära av och lära mer. Det låter lättare sagt än gjort. Så hur gör man?

– Den viktigaste utgångspunkten är att inse att din egen världsbild är din värsta fiende. Det här är någonting jag själv försöker jobba mycket med. Vi har en kollektiv världsbild i samhället och vi tror att vi själva och vår omgivning är på ett visst sätt. Men verkligheten förändras hela tiden och vad som är sant i dag ­behöver inte vara sant i morgon.

Per menar att detta är ett förhållningssätt som vi hela tiden måste utgå ifrån för att fortsätta utvecklas. Han ger även exempel på personer som han ­anser är duktiga på det.

– De som är bäst på att skapa personliga förändringar är anonyma alkoholister, det finns mycket att lära från dem. De har insett att de har förlorat kontrollen, att de måste lära av andra, rubba cirklar, bejaka ny kunskap och se sitt eget ansvar i förändringen.

När vi pratar om förändringar går det inte att låta bli att undra hur Per själv har resonerat. Som pr-konsult, kommunikatör och före detta politiker måste det finnas en hel del varumärkesbyggande i grunden?

– Jag har faktiskt inte tänkt så utstuderat. Jag fick en publik roll ganska plötsligt, tidigare hade jag mest jobbat med att hjälpa andra. Men så hamnade jag i en väldigt offentlig roll och blev en symbol för saker och ting. Min bästa lärdom från det är att jag insåg att jag inte kan bli älskad av alla, vilket vi människor så gärna vill bli. Däremot kunde jag vinna människors respekt. När jag insåg det blev allting mycket enklare.

Så om man ska bygga sitt personliga varumärke i karriären à la Per Schlingman handlar det alltså om att inte vara utstuderad och att vinna respekt?

– Ja, i grunden handlar det om att göra saker som i sig är intressanta. Då skapar du respekt. Sedan tror jag att det är väldigt underskattat att vara personlig, det vinner alltid över tid.

I dag jobbar Per som rådgivare och föreläsare och har ett eget konsultföretag. När vi därtill adderar hans tidigare roller, både inom politiken och i näringslivet, blir den avslutande frågan: Hur har hans karriärstrategi sett ut?

– Det senaste året har varit väldigt intressant och jag har funderat mycket på de här frågorna. Jag har insett hur viktigt det är att bejaka slumpen, för våra liv är i mångt och mycket ett resultat av den. Det går hand i hand med att hela tiden vara öppen. Man ska vara positiv till slumpen och bejaka den. Då kommer möjligheterna.

Malin Letser
Publicerad 25 september 2014
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör