Schibsted Talks inspirerar och skapar gemenskap
4 Dec 2017 kl: 00:00

Schibsted Talks inspirerar och skapar gemenskap

Schibsted Talks är ett koncept där Schibsted bjuder in olika personer inom organisationen för att hålla ett “talk” på max 45 minuter om något roligt de arbetar med. Idén föddes under våren då Schibsteds employer branding-grupp, som HR-koordinatorn Ida Thomasdotter Eriksson är del av, slog sina kloka huvuden ihop och funderade över hur de skulle kunna sprida och dela all den kunskap som finns inom koncernen – samtidigt som de ville hitta ett enkelt koncept för att främja Schibsteds interna employer brand.

Ida, berätta mer om Schibsted Talks!

– Vi lanserade konceptet under hösten och har än så länge haft två “talks”. Först hade vi två journalister från Svenska Dagbladet och Aftonbladet som pratade om en granskning de gjort där de kartlade de svenska nazisterna inom Nordiska Motståndsrörelsen. Sedan har vi även lyssnat på vår Head of UX från Schibsteds produkt- och techorganisation som berättade om user experience och varför det är så viktigt för koncernen. Planen är att vi ska ha ett “talk” varannan fredag under lunchtid då såklart alla på Schibsted är välkomna att lyssna. Det blir helt enkelt ett trevligt avbrott i ens arbetsvardag då man får inspireras av sina kollegor.

”Det är ett trevligt avbrott i ens arbetsvardag.”

Vad planerar ni för “talks” framöver?

– Bland annat ska grundarna av bolånetjänsten Hypoteket, som Schibsted investerat i, prata om sin resa och vi kommer också att få höra mer om nyhetstjänsten Omni. Vi har även planerat in ett “talk” om Lendos framgångssaga och hur de har lyckats så bra med sin marknadsföring. Vi jobbar kontinuerligt med att hitta personer som vill hålla i ett “talk” och engagerar även medarbetare att komma med tips på bra talare.

Varför behövs det här konceptet?

– Inom Schibsted gör vi så många bra och spännande saker som jag tycker behöver spridas internt. Vi är en väldigt stor koncern där det händer saker hela tiden. Produkter utvecklas och bolag startas eller köps upp samtidigt som projekt dras igång och ros i hamn. Det är också ett sätt att sudda ut bolagsgränserna och samla medarbetare från olika delar av organisation för att på så sätt främja nätverkande. Vi vill att alla medarbetare, oberoende av var i organisationen man jobbar, ska känna sig som en del av ett större sammanhang.