Föregående Nästa

Schibsted satsar på Life

Schibsted satsar på Life
17 oktober 2017

Med friskvårdssatsningen Schibsted Life vill mediekoncernen Schibsted få medarbetarna att må bra, både fysiskt och psykiskt. Här står allt från stand-up, löpning och yoga till meditation, cross-training och föreläsningar om mental ohälsa på schemat.

Själva grundtanken med friskvårdssatsningen Schibsted Life är att medarbetarna inom koncernen ska kunna utvecklas både fysiskt och mentalt vid sidan av sitt dagliga arbete. Att gå på de olika aktiviteterna blir även en möjlighet att träffa medarbetare från andra bolag inom koncernen och byta erfarenheter med varandra. Det berättar HR-chefen Josefina Levin, som drog igång Schibsted Life för fyra år sedan. Vi träffar henne tillsammans med HR Business Partner Agnes Banck och copywritern Rebekka Aldén, som också är med och driver Schibsted Life, i Schibstedhuset i centrala Stockholm. 

Agnes och Rebekka, varför valde ni att engagera er i Schibsted Life? 

Rebekka: För mig är träning nyckeln till att bli gladare och mer effektiv. Förutom att vara med och driva Schibsted Life-gruppen leder jag ett crosstraining-pass varje vecka. En grundprincip som vi har är att vi ska använda medarbetare som kan lära ut något själva, istället för att enbart hyra in externa personer.

Agnes: Jag har bara varit på Schibsted i ett halvår men kom genom Josefina, snabbt i kontakt med Schibsted Life. Det är en superspännande satsning som jag snabbt kände att jag ville vara del av. Fokuset på att både kropp och själ ska må bra tycker jag är oerhört viktigt.

“Att skratta är också något man mår bra av!”

Vad erbjuder Schibsted Life för olika aktiviteter?

Rebekka: Förutom crosstraining-passet som jag kör vid Kungsholms strand varje måndag har vi löpcoacher från Urban Tribes som kommer hit en gång i veckan. Sedan har vi även yoga uppe på vår fina takterass samt en egen kör. Vi har också en före detta medarbetare som kommer hit och håller i meditation på tisdagar.

Josefina: Vi försöker se till att aktiviteterna är på lunchtid så att alla medarbetare kan vara med. Många tycker att det tar för långt tid att gå iväg till ett gym så vi vill göra det så enkelt som möjligt att delta i de olika aktiviteterna. Man ska kunna vara på plats snabbt och vara tillbaka igen vid skrivbordet inom max en timme.

Vad mer har ni på gång?

Agnes: Vi försöker att hela tiden tänka nytt och vara påhittiga. Nu senast hade vi en komiker som kom hit och hade stand-up i en timme. Att skratta är ju också något man mår bra av! Vi pratar även om att sätta upp ett pingisbord här i huset så att man kan köra lite rundpingis på lunchen eller på en rast istället för att sitta still.

Josefina: Sedan försöker vi också få användning för Schibsteds olika produkter. Förra året använde vi till exempel en träningsapp som ett av våra bolag i Norge har utvecklat i en friskvårdstävling. Vi anordnar även olika föreläsningar som kan handla om allt relaterat till hälsa. Framöver kommer vi exempelvis att ha en föreläsning om utbrändhet. För oss är det viktigt att vi även når ut till de som inte redan är igång med träningen.

Sara Schedin
Publicerad 17 oktober 2017

Taggar

schibsted
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör