SCA bryter tabun i samhället och förbättrar människors livskvalitet
30 Maj 2016 kl: 00:00

SCA bryter tabun i samhället och förbättrar människors livskvalitet

Det globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA är bland annat ledande inom inkontinensprodukter, mensskydd och barnblöjor. Filip Jansson ansvarar för produktionsteknologin inom affärsområdet för mensskydd, där bland annat bindor, trosskydd och tamponger ingår, och leder ett globalt team med ingenjörer baserade i Sverige, Mexiko och Slovakien.

– Vår uppgift är dels att ta fram en teknologistrategi som säkerställer att SCA har en maskinpark anpassad till produktionen av inte bara dagens utan även framtidens mensskydd. Vi deltar ofta i innovationsprojekt och har även en operativ funktion – om någon av SCAs fabriker får problem med en maskin fungerar vi som en länk till maskinleverantören. Det är både utmanande och roligt att ha så många kontaktytor inom SCA, från innovation och produktutveckling till fabriker och säkerhet.

Bryter tabu kring mens

Filips nyfikenhet och utvecklingsdriv har tagit honom långt inom SCA, från den inledande rollen som produktutvecklare inom babyblöjor, vidare till två olika roller inom inköp av råmaterial och maskiner till dagens teknologichefsroll.

– Gillar du utmaningar och att växa snabbt så är SCA en oslagbar arbetsgivare. Du ansvarar själv för din professionella utveckling men får coachning och stöd, och karriärmöjligheter på en global arena.

Det var de många utvecklingsmöjligheterna som fick Filip att välja SCA. Företagets värderingar – respekt, ansvar och högklassighet – spelade också in.

– Jag är stolt över att SCA tar ansvar och skapar värde för människor. Hygienprodukterna vi tillverkar, såsom mens- och inkontinensskydd, höjer livskvaliteten för människor runt om i världen. SCA arbetar även med att bryta tabun kring mens och inkontinens och utbildar bland annat flickor i Latinamerika om pubertet och menshygien. I Kina har SCA utbildat vårdpersonal om inkontinens, ett ämne som det sällan talas om trots att många, inte minst äldre, lider av det.

Positiv och respektfull kultur

SCAs omtanke om människor och miljö har utmynnat i konceptet och varumärkeslöftet ”Care of life”, som pryder allt från blöjpaket till förpackningar med mensskydd.

– Vi bryr oss inte bara om hur planeten mår och hur vi kan bidra till FN:s hållbarhetsmål utan strävar också efter att ha en positiv och respektfull kultur på våra arbetsplatser. Som chef är det extra viktig att vara en förebild. Jag är mån om att mina kollegor mår bra, att vi stöttar varandra och skapar positiv energi. Det ska både vara roligt och meningsfullt att gå till jobbet.